UPPDATERAT
Och då kan det vara halt, särskilt på en bro och dimma gör inte saken bättre. Det är inte så roligt för den som dog i dag. Nej för den spelar det ingen roll längre, men för dennes anhöriga. Från början sades det att tre var döda, men det var enbart den som gick ut för att varna och klämdes till döds när en långtradare fick sladd.
En sådan masskrock som blev nu i Skåne kunde inte ha inträffat tidigare. Så många långtradare fanns helt enkelt inte ute på vägarna och människor körde inte så fort.
I dag har jag krupit fram i snöyran som slog till där jag bor. Jag gav mig ut på vägarna eftersom jag behövde mat och det som vanligt var strömavbrott där jag bor på Värmdö. Tyvärr. Nästan helt tomt i affären på förmiddagen vid elvatiden när jag var där, ungefär samtidigt som så många fordon krockade.
Civilisationen medför många faror och ingen vet när det är dags för oss. Under tiden får vi göra så gott vi kan. Leva så gott det går. Med eller utan ström och med eller utan plogning.
Men att träna halkkörning för oss som redan har kört massor av år utan krockar verkar inte vara speciellt intelligent. Det är bara skoj med halkkörning eftersom det är på en bana. Själv tog jag körkort utan denna träning. Det har gått bra ändå.
Det snöar fortfarande här och dörren till huset tog emot mot snön när jag öppnade, men det är bara att skotta upp mot huset, för snart kommer den där urkylan att ta musten ur oss igen. Då behövs lite skyddande snö.
Det är lättare att leva på sommaren, som min gamle styvfar sade när vi träffade honom den sista gången i december 2010. Han dog veckan efter. Det var också en kall och bedrövlig vinter.
16.1.2013
Kvinnan som körde tåget är sedan i går misstänkt för "allmänfarlig ödeläggelse". Straffet för detta ligger mellan två till åtta års fängelse. Hon är ännu inte hörd av polisen eftersom hon är svårt skadad, dock inte livshotande. SL har en pressträff nu klockan 11.
11:52
Det fanns en rangerare ombord på Saltsjöbanans tåg och det fanns en nyckel ombord. Så långt är det klarlagt enligt pressträffen. Men vad som hände sedan? Hur kunde städerskan få köra ut med tåget? Hon måste ha kört in i huset med flit eftersom det finns ett "dödmansgrepp" ombord på tågen. Släpper man taget så bromsas tåget automatiskt. Jag tycker det verkar som om hon har sett för många aktionrullar och ville försvinna med en krasch.
17.1.2013
Nu sägs att det hela var en olycka och att hon "råkade" komma åt dödmansgreppet. Tänk att ingen har råkat göra det på alla år som dessa tåg har funnits. Helt otroligt! Hon ska ha gripits av panik och gått bakåt i tåget.
Det är nog dags att utbilda också städerskor så att de begriper ifall de av misstag sätter igång ett tåg och kan stanna det. Eller ändra förarsäten så de inte av misstag kan starta tåg. Eller se till att inget tåg är igång när det städas. Finns många varianter. Dock har det brustit i säkerheten. Det kan väl alla vara överens om.
Och förresten så är det urbota dålig fengshui att låta en väg eller ett spår gå rakt in i ett hus. Risken finns alltid att det händer något förfärligt och energierna för de som bor i huset blir inte alls bra.
18.1.2013
Städerskan är inte längre misstänkt för något brott. Innan detta skedde skulle naturligtvis ingen kunnat tro att det kunde ske, men det är så det är med olyckor. Ingen har någon föreställning om vad som kan hända förrän det händer. Det kan istället komma att handla om ett arbetsmiljöbrott. Det betyder att arbetsgivaren borde ha kunnat förutse denna olycka och förhindrat den innan. Var det möjligt?
19.1.2013
Facket funderar på att stämma arbetsgivaren. Det tycker jag de ska göra. Uppenbarligen har det blivit en kultur, där de som tror de vet bäst har tagit över. Säkerhetstänkandet kommer i andra hand. Att tågen ska gå och inte bromsarna frysa fast i första hand. Tekniken bestämmer över människan.
Och då kan det vara halt, särskilt på en bro och dimma gör inte saken bättre. Det är inte så roligt för den som dog i dag. Nej för den spelar det ingen roll längre, men för dennes anhöriga. Från början sades det att tre var döda, men det var enbart den som gick ut för att varna och klämdes till döds när en långtradare fick sladd.
En sådan masskrock som blev nu i Skåne kunde inte ha inträffat tidigare. Så många långtradare fanns helt enkelt inte ute på vägarna och människor körde inte så fort.
I dag har jag krupit fram i snöyran som slog till där jag bor. Jag gav mig ut på vägarna eftersom jag behövde mat och det som vanligt var strömavbrott där jag bor på Värmdö. Tyvärr. Nästan helt tomt i affären på förmiddagen vid elvatiden när jag var där, ungefär samtidigt som så många fordon krockade.
Civilisationen medför många faror och ingen vet när det är dags för oss. Under tiden får vi göra så gott vi kan. Leva så gott det går. Med eller utan ström och med eller utan plogning.
Men att träna halkkörning för oss som redan har kört massor av år utan krockar verkar inte vara speciellt intelligent. Det är bara skoj med halkkörning eftersom det är på en bana. Själv tog jag körkort utan denna träning. Det har gått bra ändå.
Det snöar fortfarande här och dörren till huset tog emot mot snön när jag öppnade, men det är bara att skotta upp mot huset, för snart kommer den där urkylan att ta musten ur oss igen. Då behövs lite skyddande snö.
Det är lättare att leva på sommaren, som min gamle styvfar sade när vi träffade honom den sista gången i december 2010. Han dog veckan efter. Det var också en kall och bedrövlig vinter.
16.1.2013
Kvinnan som körde tåget är sedan i går misstänkt för "allmänfarlig ödeläggelse". Straffet för detta ligger mellan två till åtta års fängelse. Hon är ännu inte hörd av polisen eftersom hon är svårt skadad, dock inte livshotande. SL har en pressträff nu klockan 11.
11:52
Det fanns en rangerare ombord på Saltsjöbanans tåg och det fanns en nyckel ombord. Så långt är det klarlagt enligt pressträffen. Men vad som hände sedan? Hur kunde städerskan få köra ut med tåget? Hon måste ha kört in i huset med flit eftersom det finns ett "dödmansgrepp" ombord på tågen. Släpper man taget så bromsas tåget automatiskt. Jag tycker det verkar som om hon har sett för många aktionrullar och ville försvinna med en krasch.
17.1.2013
Nu sägs att det hela var en olycka och att hon "råkade" komma åt dödmansgreppet. Tänk att ingen har råkat göra det på alla år som dessa tåg har funnits. Helt otroligt! Hon ska ha gripits av panik och gått bakåt i tåget.
Det är nog dags att utbilda också städerskor så att de begriper ifall de av misstag sätter igång ett tåg och kan stanna det. Eller ändra förarsäten så de inte av misstag kan starta tåg. Eller se till att inget tåg är igång när det städas. Finns många varianter. Dock har det brustit i säkerheten. Det kan väl alla vara överens om.
Och förresten så är det urbota dålig fengshui att låta en väg eller ett spår gå rakt in i ett hus. Risken finns alltid att det händer något förfärligt och energierna för de som bor i huset blir inte alls bra.
18.1.2013
Städerskan är inte längre misstänkt för något brott. Innan detta skedde skulle naturligtvis ingen kunnat tro att det kunde ske, men det är så det är med olyckor. Ingen har någon föreställning om vad som kan hända förrän det händer. Det kan istället komma att handla om ett arbetsmiljöbrott. Det betyder att arbetsgivaren borde ha kunnat förutse denna olycka och förhindrat den innan. Var det möjligt?
19.1.2013
Facket funderar på att stämma arbetsgivaren. Det tycker jag de ska göra. Uppenbarligen har det blivit en kultur, där de som tror de vet bäst har tagit över. Säkerhetstänkandet kommer i andra hand. Att tågen ska gå och inte bromsarna frysa fast i första hand. Tekniken bestämmer över människan.
Det har ju även förts en kampanj EMOT dubbdäck av våra myndigheter, säg mig, hade vi hundrabilskrockar innan folk lurades att tro att dubbdäck är "fel" på vintern ??
SvaraRaderaDet handlar inte så mycket om dubbdäck, för det har inte lastbilar heller. Utan det handlar om att det finns så många långtradare och att de kör som om de skulle dö i morgon. Kanske sant.
Raderahttp://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-krav-pa-vinterdack-for-tunga-fordon