UPPDATERAT
Hon citeras som sådan i dag i DN. Det var hon som stod bakom påståendena, som skapade masspsykos om att det fanns offrade barn överallt i skogarna. Polisen tog henne den gången på allvar.
Hennes karriär avbröts på Uppsala universitet till slut. Men inte förrän hon hade fortsatt den propaganda hon började i Bergen i Norge:
Hon har alltid menat att vi måste bortse från fakta och istället alltid tro på barn och att män alltid är skurkar.
Eva Lundgren var under sin tid som forskare vid universitetet i Bergen ansvarig för forskningsrapporten: La de små barn komme till meg: Barns erfaringer med seksuelle och rituelle overgrep.
Tvivel om vad barnen sade måste uppfattas som en psykologisk motståndsreaktion mot att ta in verkligheten menade då Eva Lundgren. Hon har ägnat sitt liv åt att ge dessa förmenta offer en röst och fick svensk polis att förgäves gräva upp marken efter offrade spädbarn.
De som tvivlade på dessa berättelser om satanister och offrade små barn ställde sig på mördarnas sida och gjorde händelsen overklig för offret, menade Eva Lundgren då. Enligt henne var det en moralisk plikt att tro och att aldrig förneka det barn och kvinnor berättade.
Anlita inte henne som expert! I det här fallet med djävulsutdrivning handlar det inte om något annat än en gammal folktro, som kommer från Kongo. Det är således dessa "kristna", som i en liten evangelisk församling har anlitat två pastorer för att driva ut det onda ur en flicka. Här har jag tidigare skrivit om det.
Det var flickans styvmamma och pappa, som gjorde detta. Och det betyder inte att alla män ska förföljas utan det betyder att vissa människor lever på en nivå där de tror på detta. Men Eva Lundgren är likadan, fast snäppet värre! Hon tror på att alla män är sådana. Att de innehåller allt ont här i världen.
Rättegången i Borås börjar i dag och dessa är åtalade: Mukigi Byankuba, flickans pappa, Etumba Kassi, flickans styvmor, Abiodun-Ola Oluayo pastor och Rita Richmore pastor.
10:16
Rättegången har nu börjat och åklagaren anser att styvmamman var den drivande. Pappan säger att han inte har gjort det här utan andra. Ingen av pastorerna anser sig skyldiga, fast flickan har varit hos dem. Men det var inte som hon säger, enligt dem. Enligt pappan så sade de andra till honom att flickan ville döda honom och att det var hennes fel att han inte kunde ta körkort och att han inte fick något jobb.
Styvmamman är den enda som är häktad och hon infinner sig i häktets gröna kläder. I dag begärs bägge föräldrarna häktade. Åklagaren tar upp massutbrottet av tro på häxor och demoner i Kongo Kinshasa, som jag tidigare har skrivit om här.
10:45
Rätten tar tio minuters paus inför en ganska lång rapport. Allt som sägs tolkas i rätten. De båda föräldrarna har behov av tolkning på franska. Fast de har bott här sedan ca sex år tillbaka.
11.11
Rätten går nu igenom en lång rapport om tillståndet i Kongo Kinshasa. UD har rapporterat om det utbrott om tron på häxor och demoner, som har kört ut barn på gatan och gjort dem hemlösa. Denna sorts masspsykos kan uppkomma i folkgrupper. En oresonlig tro, som går emot alla fakta. Vi tror gärna att vi är undantagna från sådant, men det kan uppkomma i vilken folkgrupp som helst. Annars skulle vi inte ha krig eller förföljelser av andra människor.
11.37
Åklagaren går igenom beslag av biblar, anteckningsbok hos styvmamman, böner om andeutdrivning och filmer om sådant hos den manlige pastorn i hans dator.
12:00
En del av rättegången kommer att hållas bakom stängda dörrar. Det handlar om förhören med flickan och vad sjukvården och socialtjänsten har att säga. Nu bryter domstolen för lunch drygt en timme.
13:30
Åklagaren spelar upp en film med den kvinnliga predikanten. Hon har pratat om ormar, holy fire och sådant som behövs för andeutdrivning. Hon pratar på den här filmen om the holy ghost, som ska hjälpa till. Andeutdrivning är i sig inte olagligt, men misshandel och olaga frihetsberövande, grov fridskränkning och medhjälp till fridskränkning är det. Åtalet handlar om detta och åklagaren har ännu inte yrkat på något straff men talar om flera år. Flickan vill ha omkring 600 000 i skadestånd för det hon har utsatts för. Högsta straffet för ovanstående brott är sex år.
14:08
Den kvinnliga predikanten har skrifter om det andliga kriget och om hur man frigör sig från förbannelser. Åklagaren läser upp ur en hittad skrift där det står att de besatta är aktivast om nätterna. Åklagaren berättar om hur flickan hölls inlåst på sitt rum, när hon skulle titta på TV fick hon sitta på balkongen, för de andra trodde de kunde smittas av hennes ondska. Hon brändes med en uppvärmd kniv och har ett ärr på armen efter detta. Hon tappade åtta kilo 2010, när hon var tolv år och skolsköterskan blev orolig över detta. I den åldern växer ju flickor starkt, men flickan sade att det inte var något fel på henne.
14:30
Det var först hösten 2010 som flickan vågade berätta själv efter att skolan och flera i hennes omgivning gjort anmälningar om vad som pågick. Hon är i ett fosterhem sedan dess.
Här lämnar jag själv rättegången (under en paus då det är stängda dörrar) men helt klart är att det är först när det går till åtal, som sådana här människor kanske vaknar. År 2003 blev en man från Kongo dömd till ett års fängelse för misshandel i Sverige av tre minderåriga flickor under tre års tid. De togs också med till Kongo för djävulsutdrivning.
Här är den film som visades av åklagaren om djävulsutdrivning. Förskräckligt!
15.5.2013
Hovrätten i Västra Sverige fällde i går tre av de fyra åtalade i målet ovan:
Styvmamman Mukigi Byankuba döms för grov misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning till fängelse 2 år och 3 månader
Pappan till flickan Etumba Kassi döms för grov misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning till fängelse 2 år och 6 månader
Pastorn Abiodun-Ola Oluayo döms för misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning till 1 år och 3 månaders fängelse
Pastorn Rita Richmore frias
Sammanlagt ska de tre betala 134 000 kronor i skadestånd till flickan. Styvmamman och pappan ska dela på 104 000 kronor i skadestånd. De utvisas inte.
De fyra friades tidigare i tingsrätten. Hovrätten Västra Sverige B 2731-12
Flickan är i dag 15 år och bor i ett familjehem på en annan ort.
Samtidigt pågår en annan rättegång i tingsrätten i Borås B 979-12, som inte anses ha samband med ovanstående, men det handlar om detsamma och de som står åtalade är båda från Kongo.
Zaina Kasindi född 1982 åtalad för medhjälp till grov misshandel, olaga två alternativt medhjälp till olaga tvång, försök till grov misshandel alternativt medhjälp till försök till grov misshandel, olaga hot alternativt medhjälp till olaga hot, bidragsbrott samt urkundsförfalskning
Wilondja Songa född 1974 åtalad för grov misshandel
Bägge är kongolesiska medborgare och har tolkbehov på swahili. De har uppgivit sig vara flickans föräldrar, men enligt flickan själv är systern till en åtalad den egentliga modern. Hon finns i Kongo. Övergreppen skedde mellan åren 2007-2008 och hennes föräldrar bad socialtjänsten om pengar för att kunna åka till sitt hemland Kongo och genomföra djävulsutdrivning på flickan. Här har jag tidigare skrivit om detta.
4.6.2013
Dom kom i dag, ett år och tio månaders fängelse för mannen och åtta månader för kvinnan.
Hon citeras som sådan i dag i DN. Det var hon som stod bakom påståendena, som skapade masspsykos om att det fanns offrade barn överallt i skogarna. Polisen tog henne den gången på allvar.
Hennes karriär avbröts på Uppsala universitet till slut. Men inte förrän hon hade fortsatt den propaganda hon började i Bergen i Norge:
Hon har alltid menat att vi måste bortse från fakta och istället alltid tro på barn och att män alltid är skurkar.
Eva Lundgren var under sin tid som forskare vid universitetet i Bergen ansvarig för forskningsrapporten: La de små barn komme till meg: Barns erfaringer med seksuelle och rituelle overgrep.
Tvivel om vad barnen sade måste uppfattas som en psykologisk motståndsreaktion mot att ta in verkligheten menade då Eva Lundgren. Hon har ägnat sitt liv åt att ge dessa förmenta offer en röst och fick svensk polis att förgäves gräva upp marken efter offrade spädbarn.
De som tvivlade på dessa berättelser om satanister och offrade små barn ställde sig på mördarnas sida och gjorde händelsen overklig för offret, menade Eva Lundgren då. Enligt henne var det en moralisk plikt att tro och att aldrig förneka det barn och kvinnor berättade.
Anlita inte henne som expert! I det här fallet med djävulsutdrivning handlar det inte om något annat än en gammal folktro, som kommer från Kongo. Det är således dessa "kristna", som i en liten evangelisk församling har anlitat två pastorer för att driva ut det onda ur en flicka. Här har jag tidigare skrivit om det.
Det var flickans styvmamma och pappa, som gjorde detta. Och det betyder inte att alla män ska förföljas utan det betyder att vissa människor lever på en nivå där de tror på detta. Men Eva Lundgren är likadan, fast snäppet värre! Hon tror på att alla män är sådana. Att de innehåller allt ont här i världen.
Rättegången i Borås börjar i dag och dessa är åtalade: Mukigi Byankuba, flickans pappa, Etumba Kassi, flickans styvmor, Abiodun-Ola Oluayo pastor och Rita Richmore pastor.
10:16
Rättegången har nu börjat och åklagaren anser att styvmamman var den drivande. Pappan säger att han inte har gjort det här utan andra. Ingen av pastorerna anser sig skyldiga, fast flickan har varit hos dem. Men det var inte som hon säger, enligt dem. Enligt pappan så sade de andra till honom att flickan ville döda honom och att det var hennes fel att han inte kunde ta körkort och att han inte fick något jobb.
Styvmamman är den enda som är häktad och hon infinner sig i häktets gröna kläder. I dag begärs bägge föräldrarna häktade. Åklagaren tar upp massutbrottet av tro på häxor och demoner i Kongo Kinshasa, som jag tidigare har skrivit om här.
10:45
Rätten tar tio minuters paus inför en ganska lång rapport. Allt som sägs tolkas i rätten. De båda föräldrarna har behov av tolkning på franska. Fast de har bott här sedan ca sex år tillbaka.
11.11
Rätten går nu igenom en lång rapport om tillståndet i Kongo Kinshasa. UD har rapporterat om det utbrott om tron på häxor och demoner, som har kört ut barn på gatan och gjort dem hemlösa. Denna sorts masspsykos kan uppkomma i folkgrupper. En oresonlig tro, som går emot alla fakta. Vi tror gärna att vi är undantagna från sådant, men det kan uppkomma i vilken folkgrupp som helst. Annars skulle vi inte ha krig eller förföljelser av andra människor.
11.37
Åklagaren går igenom beslag av biblar, anteckningsbok hos styvmamman, böner om andeutdrivning och filmer om sådant hos den manlige pastorn i hans dator.
12:00
En del av rättegången kommer att hållas bakom stängda dörrar. Det handlar om förhören med flickan och vad sjukvården och socialtjänsten har att säga. Nu bryter domstolen för lunch drygt en timme.
13:30
Åklagaren spelar upp en film med den kvinnliga predikanten. Hon har pratat om ormar, holy fire och sådant som behövs för andeutdrivning. Hon pratar på den här filmen om the holy ghost, som ska hjälpa till. Andeutdrivning är i sig inte olagligt, men misshandel och olaga frihetsberövande, grov fridskränkning och medhjälp till fridskränkning är det. Åtalet handlar om detta och åklagaren har ännu inte yrkat på något straff men talar om flera år. Flickan vill ha omkring 600 000 i skadestånd för det hon har utsatts för. Högsta straffet för ovanstående brott är sex år.
14:08
Den kvinnliga predikanten har skrifter om det andliga kriget och om hur man frigör sig från förbannelser. Åklagaren läser upp ur en hittad skrift där det står att de besatta är aktivast om nätterna. Åklagaren berättar om hur flickan hölls inlåst på sitt rum, när hon skulle titta på TV fick hon sitta på balkongen, för de andra trodde de kunde smittas av hennes ondska. Hon brändes med en uppvärmd kniv och har ett ärr på armen efter detta. Hon tappade åtta kilo 2010, när hon var tolv år och skolsköterskan blev orolig över detta. I den åldern växer ju flickor starkt, men flickan sade att det inte var något fel på henne.
14:30
Det var först hösten 2010 som flickan vågade berätta själv efter att skolan och flera i hennes omgivning gjort anmälningar om vad som pågick. Hon är i ett fosterhem sedan dess.
Här lämnar jag själv rättegången (under en paus då det är stängda dörrar) men helt klart är att det är först när det går till åtal, som sådana här människor kanske vaknar. År 2003 blev en man från Kongo dömd till ett års fängelse för misshandel i Sverige av tre minderåriga flickor under tre års tid. De togs också med till Kongo för djävulsutdrivning.
Här är den film som visades av åklagaren om djävulsutdrivning. Förskräckligt!
15.5.2013
Hovrätten i Västra Sverige fällde i går tre av de fyra åtalade i målet ovan:
Styvmamman Mukigi Byankuba döms för grov misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning till fängelse 2 år och 3 månader
Pappan till flickan Etumba Kassi döms för grov misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning till fängelse 2 år och 6 månader
Pastorn Abiodun-Ola Oluayo döms för misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning till 1 år och 3 månaders fängelse
Pastorn Rita Richmore frias
Sammanlagt ska de tre betala 134 000 kronor i skadestånd till flickan. Styvmamman och pappan ska dela på 104 000 kronor i skadestånd. De utvisas inte.
De fyra friades tidigare i tingsrätten. Hovrätten Västra Sverige B 2731-12
Flickan är i dag 15 år och bor i ett familjehem på en annan ort.
Samtidigt pågår en annan rättegång i tingsrätten i Borås B 979-12, som inte anses ha samband med ovanstående, men det handlar om detsamma och de som står åtalade är båda från Kongo.
Zaina Kasindi född 1982 åtalad för medhjälp till grov misshandel, olaga två alternativt medhjälp till olaga tvång, försök till grov misshandel alternativt medhjälp till försök till grov misshandel, olaga hot alternativt medhjälp till olaga hot, bidragsbrott samt urkundsförfalskning
Wilondja Songa född 1974 åtalad för grov misshandel
Bägge är kongolesiska medborgare och har tolkbehov på swahili. De har uppgivit sig vara flickans föräldrar, men enligt flickan själv är systern till en åtalad den egentliga modern. Hon finns i Kongo. Övergreppen skedde mellan åren 2007-2008 och hennes föräldrar bad socialtjänsten om pengar för att kunna åka till sitt hemland Kongo och genomföra djävulsutdrivning på flickan. Här har jag tidigare skrivit om detta.
4.6.2013
Dom kom i dag, ett år och tio månaders fängelse för mannen och åtta månader för kvinnan.
Varför sätter du ordet kristna inom citattecken? Det finns inga "falska" eller "äkta" kristna, religionens angängare är en väldigt heterogen skara, då biben kan tolkas på väldigt många olika sätt.
SvaraRaderaBibeln har mycket att säga om demoner, andeutdrivning och annat relaterat:
http://catholic-resources.org/Bible/Exorcisms.htm
Oo: Därför att jag anser att dessa är inte kristna i första hand. Svenska kyrkan håller inte på med sånt här. Dessa är att likställa med Knutby eller andra pastorstyrda frikyrkor ute på yttersta kanten, ihopblandat med gammal folktro. I vårt land är vi inte katoliker och dessa är inte heller katoliker. Vi hade en kung för länge sedan som slogs mot katolikerna. Men i DN:s artikel dras allt över samma kam.
SvaraRaderaFör er upplysning: det är den här frikyrkan det handlar om http://www.malmochurch.se/
SvaraRaderaDet handlar också om den här församlingen The River i Borås, där den andre manlige pastorn var verksam
SvaraRaderahttp://sv.wikipedia.org/wiki/The_River_(församling)
Din kommentar "I vårt land är vi inte katoliker" har litet till inget värde som svar på O_o's kommentar i mitt tycke.
SvaraRaderaFör det första finns fortfarande texterna han länkar till i bibeln, oavsett om du är katolik eller inte... Jag har en här framför mig.
För det andra finns det katoliker i Sverige, ingen tvekan om saken, så jag förstår inte vad du menar med vad jag citerat ovan - det är som att skriva "I vårt land är vi inte rödhåriga".
Så: Varför sätter du ordet kristna inom citattecken? Det finns inga "falska" eller "äkta" kristna, religionens angängare är en väldigt heterogen skara, då biben kan tolkas på väldigt många olika sätt.
Menar du att de människor runt om i världen som ej är medlemmar av Svenska kyrkan inte kan kallas kristna?
utansans: Detta handlar inte om alla kristna i hela världen utan detta handlar om denna specifika familj och de båda frikyrkliga små församlingarna, som de har varit i kontakt med. Ordet "kristna" inom citat handlar om dessa båda föräldrar, som enligt mig inte i första hand är kristna, utan ingår i ett sektliknande tänkande, som innefattar tron på att ondska kan ta sin boning i ett barn. Tron på detta fanns inte med från början ens i kristendomen, utan uppkom först på 1400-talet, vilket sedan medförde häxprocesser.
SvaraRaderaMen den här tron, som de här svarta människorna företräder, kommer från den ursprungliga tron på andar överallt och att de finns och kan ta sin boning i människor. Detta har sedan blandats ihop med kristendom i dessa båda församlingar det handlar om. Det går aldrig att uttala sig generellt om folk, hur de är i grupp. Inte heller om dessa båda föräldrar, utan de är individer, som uppenbarligen inte har ingått i det svenska samhället. Och detta handlar om dem. Det står uttalat rent språkligt: I det här fallet.
För övrigt kan jag avslöja att Oo och utansans är samma person... hoppas du har fått svara på dina frågor nu då?
SvaraRaderaFör övrigt så vet jag en hel del om kristendomen och gillar alla sorters människor. Detta apropå en anonym kommentar som jag inte släpper fram. Ha en trevlig dag alla som råkar läsa detta! :)
SvaraRadera