lördag 17 mars 2012

Det låter som 50-tal

UPPDATERAT
Hur kan ett flygplan krascha rakt in i fjällväggen? Finns det inte höjdmätare och radar på planen? Jo det har det gjort i årtionden.

Varför kraschade då Herculesplanet? Det är lite svårbegripligt även om det var dåligt väder. Såg de inte ens den lodräta fjällsidan innan de flög in i den?

De fem norska officerarna var som en familj och tillräckligt kunniga för att klara denna flygning. Även i dåligt väder. Men nu är olyckan ett faktum och flygplanet uppenbarligen i ganska små bitar. Ingen kan ha överlevt detta.

Flygplanets typ är från 1950-talet från början, ett transportplan och motorljudet inne i det är så högt att man måste ha öronproppar. Sätena är bänkar med flätade röda band. Det var antagligen en sådan bänk, som siktades i går. Planet är mycket vanligt och används både militärt och i civil tjänst.

Flygolyckor brukar vara en kombination av mänskligt tillkortakommande och eventuellt fel på instrumenten. Det äldsta Herculesplanet i svensk tjänst är från 60-talet.

I en fjällstuga på 835 meters höjd hörde några planet, när det flög förbi i torsdags. Det flög lågt, alldeles för lågt för att klara topparna på ett par tusen meter.

Här har jag tidigare skrivit om denna olycka. 
19.10
De har hittat själva flygplanskroppen och de har hittat döda kroppar. Räddningsinsatsen är avbruten. Klockan 13 på söndagen hålls en minnesceremoni, där också Norges kung Harald deltar. Den sänds direkt i norsk TV.

11 kommentarer:

  1. "Controlled flight into terrain" är dessvärre inte helt ovanligt. Visst finns det höjdmätare på alla plan, men inte markradar. Den markradar som finns är dessutom riktad nedåt och inte framåt, så nyttan i detta fall är tveksam som bäst. När det gäller höjdmätarna så mäter de en höjd baserat på lufttryck, här finns flera felkällor som kan ge betydande mätfel. Exempelvis så kan flygplanet ha flugit från ett högtryck in i ett lågtryck vilket får höjdmätaren att visa en lägre höjd.

    Snötäckta berg är också kända för att vara svåra att upptäcka visuellt. De flyter lätt ihop med himlen i bakgrunden, framförallt om det är dålig sikt.

    "Super Hercules", eller C-130J som Norge flyger är ett mycket modernt flygplan. Flygplanstypen flög första gången 1996 och de fyra norska flygplanen levererades mellan 2008 och 2011, dvs i stort sett helt nya flygplan.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för upplysningarna Edis!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är märkligt att man flög på så låg höjd över bergen. Och speciellt när vädret inte var optimalt.
    Det kan ju vara väldigt svårt att se en vit bergvägg i ett vitt moln innan det var försent.

    SvaraRadera
  4. Maukonen: Mycket märkligt, övermod? Var de redan inne i militärövningen och ville flyga på instrument och kopplade bort allt? Eller var det fel på instrumenten?

    SvaraRadera
  5. Det är djupt tragiskt när en sådan här olycka inträffar.

    Det är helt oansvarigt av militärledningen att skicka ut ett transportplan under sådana väderförhållanden. De visste att det var mycket mycket dåligt väder i området med snödrev och hårda vindstyrkor.

    Övningsledningen utsatte besättningen på Hercules-planet för livsfara bara för att hämta 2 bilar i Kiruna. Så viktiga var inte dessa bilar att de prioriterades före besättningens säkerhet.

    Det orsakades 5 personer död och ett långt sorgearbete för deras anhöriga familjer, släkt och vänner.

    Ett transportplan på 34 ton och med en hastighet på över 500km/tim rakt in i en bergvägg – de finns inte tillstymmelse att någon kan överleva.

    Hela denna militära samövning är/var inte värt detta pris som det slutade med. Att kalla denna olycka för ett ”mysterium” är ett sätt att försöka komma undan sitt ansvar. Militärledningen får ta på sig allt ansvar för denna mänskliga katastrof.

    Estonias förlisning berodde också på att de ansvariga inte följde de vädervarningar om hårt väder som rapporterades vid tillfället – den skulle inte överhuvudtaget ha lämnat hamnen.

    SvaraRadera
  6. Ulpa L: Man skulle ha begripit det om det hade varit krig... men nu. Men tyvärr så lär sig inte människor något utan olyckor. Verkar dock inkompetent. Estonia gick ändå i reguljär trafik och där var besättningen ansvarig, kaptenen har all makt ombord över massor med människor. Att ställa in turen var antagligen inte möjligt i hans huvud inte heller att undvika värsta vågorna. Tyvärr så berövades barn sina föräldrar. Jag kände en del av dem.

    SvaraRadera
  7. Prestige kan vara olycksorsak?

    Det Norska Hercules-planet skulle angripas av det svenska Jas-Gripen planet, ett luftkrig mellan de norska och svenska planen.

    Vilken norrman vill bli förnedrad av de ”svenske” och därför kopplade de ur autopiloten för att kunna gå så lågt som möjligt för att undvika att bli upptäckt och katastrofen var ett faktum.....

    …..och krigsleken slutade i en stor tragedi.

    Ja det känns så meningslöst och onödigt att sådant här skall få hända.

    Nato:s militärledning använder ”Partnership for Peace” som täckmantel för att kunna genomföra sina ”krigslekar” tillsammans med länder som icke är anslutna till organisationen.

    Denna militärövningen ”Cold Response” är ett Nato-ledd program med Nato-förband och utövas på ett icke medlemsanslutet lands territorium, nämligen Svenskt territorium.

    Är detta en anslutning bakvägen av Sverige in i ett hemligt Nato-samarbetet, ett samarbete som inte är förankrat hos den svenska befolkningen?

    Sverige är inte medlem av Nato!

    SvaraRadera
  8. Vad är ”Cold Response 2012”?

    Cold Response är den norska försvarsmaktens slutövning i vintermiljö och genomförs i Nordnorge mellan 12 och 21 mars 2012. Förband från Nato- och PfP-nationer (Partnership for Peace) är inbjudna. Totalt deltar cirka 16 000 soldater från 15 länder. PfP är ett Nato-ledd program.

    Övningsidén är en fredsframtvingande operation i flera krisnivåer under kalla väderförhållanden. Förband och stabspersonal ska främst övas på interaktion mellan förband inom en multinationell styrka.

    Övningen har ett fredsframtvingande scenario med stöd av en FN-resolution och FN-stadgans kapitel VII. Chefen för Norwegian Joint Head-quarters i Bodö är övningsledare.

    Utöver Norge och Sverige deltar förband från Belgien, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Polen, Storbritannien, Spanien, Tyskland, USA, Irland.

    Ledning av det svenska deltagandet utövas av chefen för den svenska staben i samverkan med den norska övningsledningen.

    SvaraRadera
  9. Ulpa L: Dock förnekas att det varit något som ingick i övningen:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/militarovningen-har-ingenting-med-olyckan-att-gora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herculesmaskinen skulle angripes av jagerfly som en del av militærøvelsen. I rundt en halvtime hadde det pågått en konstruert luftkrig i området mellom Evenes og Kiruna.

      Etter planen skulle det norske Hercules-flyet «Siv» angripes som en del av treningen i «Cold Response». Det bekreftes nå av Forsvaret.

      - Men flyet rakk aldri å bli angrepet, sier den svenske jagerflypiloten Stefan Kaarle (42) fra Piteå til VG.

      Han deltok i øvelsen og var den første som søkte etter det savnede transportflyet over Kebnekaise.

      Kaarle uttalte seg først i lokalavisen Piteå-tidningen. Han utdypet overfor VG i går:

      Det norske Hercules-flyet med fem offiserer om bord tok av fra Evenes flystasjon sør for Harstad kl. 13.41 torsdag, for å hente personell og materiell i Kiruna i Nord-Sverige.

      - Transportoppdraget inngikk i øvelsen som pågår. Den eksakte ruten og alle forhold ved flygingen var hundre prosent planlagt, sier Kaarle.

      Omtrent på samme tid lettet et annet norsk og et tysk Hercules fra Evenes med kurs for Kiruna. Kaarle tror at alle fulgte samme ruten over grensen.



      - Var delt i to lag

      16.300 soldater fra 14 land deltar i Cold Response. Da Hercules-flyet som senere styrtet satte kurs mot fjellene, hadde krigen pågått i luftrommet i en halv time.

      - Ti svenske Jas-fly fra Luleå og fire norske F16-fly fra Ørlandet var på vingene. Vi var delt i to lag - ett som skulle angripe og ett som skulle beskytte Hercules-flyene.


      Bekrefter deltagelse

      Det norske forsvaret bekrefter at Hercules-flyet var en del av den konstruerte krigssituasjonen da det forsvant.

      Presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret opplyser at tidsrommet kl. 14.00 til 17.00 torsdag var satt av til den svensk-norske «luftkrigen».

      - Norske F16 og svenske Jas-fly skulle ligge høyt over de tre Hercules-maskinene som tok av fra Evenes. Noen av flyene skulle beskytte, andre hadde rollen som angripere, sier han til VG.

      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079364

      Radera
  10. Ja nu läggs dimridåerna ut "á la Tolgfors" för att dölja sanningen om Sveriges hemliga och intima engagemang i Natoövningar i vårt land.

    Det Norska försvaret och flygvapnet bekräftar att Hercules-planet var en del av den konstruerade krigssituationen då det försvann.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079364

    De tycks ha svårt med sanningen inom det svenska försvaret.

    SvaraRadera