torsdag 25 augusti 2011

Sänkt skatt för pensionärer?

Kd skriver om det i dag på Svd:s Brännpunkt. Vilket är viktigast att sänka krogmomsen eller att sänka skatten för pensionärer? Jag gillar inte när det ställs mot vartannat, för en av mina närmaste vänner jobbar på restaurang och jag vet vilket slit det är för lite lön.

Å andra sidan så har jag jobbat ett helt liv och är mycket van vid att regeringar alltid tar från mig. Genom den förtalskampanj, som förra regeringen förde mot 40-talister (köttberget sa finansministern) så togs det pengar från oss i storleksordningen 280 miljarder ur ap-fonderna. De har vi sedan dess inte sett röken av! Aldrig mera sossarna tyckte jag efter detta.

Och visst är det orättvist att pensionärer betalar så mycket skatt. I Frankrike ligger det på ca 11 procent på vanlig pension. Och i Portugal betalar man ingenting under ett visst belopp.

Men i Sverige har vi naturligtvis inte råd att ge våra pensionärer detta. Nä om skatten ska sänkas ska det vara stegvis tills vi når ned till detsamma som den arbetande befolkningen. Inga förmåner för de gamla inte. De ska diskrimineras!

Fakta: Det finns omkring 1,7 miljoner ålderspensionärer i vårt land. För de mellan 65-69 år ligger den genomsnittliga pensionen på drygt 16 000 kronor. Detta är de högsta pensionerna. Omkring 800 000 är fattigpensionärer med mycket låg pension. Det finns omkring en halv miljon förtidspensionärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar