onsdag 24 augusti 2011

Arvet på väg

I dag var en sådan där dag då saker gick sönder. Jag flyttade köksbordet i morse. Ett ben gick av. Ja, ja saker håller inte i evighet. Bara att skriva upp på inköpslistan.

Skulle dra ut soptunnan till vägen. Pang handtaget borta. Bara att beställa en ny. Diskmaskinen läcker som ett såll. Bara att köpa ny. Och kylskåpet var ett extra dåligt köp. Det läcker ständigt vatten - fattar inte varför - och handtagen har gått sönder ett antal gånger.

Till slut orkade vi inte köpa nya utan öppnade genom att dra i dörren. Bara det att det inte märktes när dörren till kylen och frysen var öppna. Så vi har inte riktigt ett kylskåp eller en frys, utan ett skåp fullt med is och ett kylskåp, som mer funkar som sval.

I dag tröttnade vi och nu ska vi få hem en ny diskmaskin och en ny kyl med inbakad frys. Sambon är i väg och köper.

Vilket tur att vi har fått ett arv nu igen och att arvskiftet är i faggorna. Allt kostar. Min snälle andrapappa och låtsasmorfar till barnen har gett oss i familjen sammanlagt drygt 1,2 miljoner. Helt otroligt.

Han var god för nästan tre miljoner, när nu all skatt blir betald och då bråkar en del arvingar om 37 500. De har pressat en av arvingarna så hårt, att den har lämnat tillbaka en gåva den fick innan min andrapappa dog. Detta ingår nu i dödsboet igen och vi har var och en fått välja ifall vi ville låta denna gåva gå till den min andrapappa ville ge den till.

I min familj har vi gjort så. Vi ger ju bort pengar vi ändå inte hade räknat med. Min andrapappa var inte biologiskt släkt med någon av oss och hade kunnat låta kusinerna till honom (som lever) ärva istället, men han gav allt till oss. Vi unnar verkligen den som han ville ge denna gåva att den också får den.

Men inte dennes familj. De är så giriga och snåla att de behåller allt själva. Och de ville inte ens att det skulle stå i arvskiftet. De skäms väl. Men nu står det där på pränt i eviga tider vilka giriga snåljåpar de är. Jag trodde inte att det var sant att dessa släktingar var så kåta på pengar, som de inte kunde ha räknat med. Och att de inte kunde respektera en gammal och sjuk mans vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar