söndag 6 februari 2011

Vi duktiga 40-talister

Vi som har fått barn som är lika duktiga. Åtminstone om man ska tro fördomsfulla generalister. De som klassar in människor efter vilka år de är födda.

Nu är det 70-talisterna som är så himla duktiga, som har både barn och jobb. Alla gör de karriär och skaffar sig barn. Dessutom vägrar de skaffa barn och går ut och roar sig istället och så går de in i väggen. Och så är de könlösa eller låter sina barn bli det.

Dessutom står de inför en hälsokatastrof eller den har redan inträffat och kvinnorna tillhör en förlorad generation. Och de är bortskämda och förstörda.

Hur mycket fördomar kan man tippa över människor bara för att de är födda vissa år? Jag känner människor i alla åldersgrupper, från 90-åringar till tonåringar. Och inte en enda stämmer in på alla fördomsfulla artiklar och böcker som sprids om olika åldersgrupper.

Och så har vi då 80-talisterna, som vill absolut inte ha en fast tjänst någonstans. De byter jobb stup i kvarten och vill ha kul. Visst det går alltid att göra karriär på fördomar.

Två av mina barn är 80-talister och jag har ingen 70-talist som är mitt barn, trots att jag tillhör 40-talsgenerationen. Där sprack en fördom. De har fasta jobb bägge två och en av dem har haft samma jobb i snart sex år. Där sprack ännu en generaliserande fördom.

Är det inte på tiden att vi slutar att sätta etiketter på människor och klassa in dem efter ålder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar