torsdag 10 februari 2011

Ulf Nilson friad av JK

Tack och lov så finns det fortfarande yttrandefrihet också för journalister i det här landet. Ulf Nilsons "pursvenska" krönika är nu friad av JK.

"Den anmälda artikeln har tillkommit i nära anslutning till sprängdådet i centrala Stockholm den 11 december 2009 och utgör ett inslag i den debatt som sedan den aktuella händelsen pågått i medierna. Artikeln innehåller i sig inte några hot eller uttryck för missaktning för någon folkgrupp", skriver JK i sitt beslut om att inte inleda en förundersökning.

Det var alltså i december som Ulf Nilson skrev sin krönika, där han bland annat sade att vi svenskar är på väg att avskaffa oss själva och att vi befann oss i krig.

Men detta är en debatt, en pågående sådan, och ska alltså inte censureras tycker JK. Detta var inte tryckfrihetsbrott. Så bra!

Här skrev jag tidigare vad jag tyckte i frågan.

2 kommentarer:

  1. Jag diskuterade förut med en bloggare som insisterade på att kalla kritiker av islam för rasister. Jag påpekade flera gånger att det finns flera hundra miljoner muslimer som inte är araber och att många araber inte är muslimer, men hon svarade aldrig på det.

    Jag tror att anhängarna av villkorslös mångkultur har svårt att hitta några bra argument för sin sak. Man ropar "rasist" och anmäler motståndarna istället för att ens försöka debattera.

    SvaraRadera
  2. paradigmo: Jo det vore konstigt om kritiker av buddism eller vilken -ism som helst kallades för rasister... tänk om vi inte fick kritisera kommunism...

    SvaraRadera