torsdag 3 februari 2011

Bert Sundström gripen i Kairo

SVT:s journalist Bert Sundström skulle gå ut och kolla läget på eftermiddagen för en rapport i dag och försvann. På hans mobil svarar en egyptisk man att militären har honom.

Bert Sundström är född 1959 i Stora Tuna i Dalarna och har jobbat som utrikeskorrespondet i olika länder som USA och Ryssland. Han fick inte förnyat visum år 2005 till Ryssland. Ingen förklaring gavs.

Nu är han alltså borta sedan några timmar och ingen vet vad som har hänt.

Innan Bert Sundström blev journalist arbetade han som engelsklärare i Buenos Aires i fyra år. Han flyttade hem till Sverige 1989 för att gå journalisthögskolan i Stockholm och fick sin första praktiska erfarenhet av jobbet som praktikant på Rapport. Efter det fick han regelbundet göra inhopp på redaktionen, både som allmän- och utrikesreporter. År 1993 fick han fast tjänst.

UPPDATERAT:

Bert Sundström är allvarligt skadad och ligger på sjukhus med knivhugg i buk och rygg, plus skallskador. Han är opererad och hans tillstånd uppges vara stabilt. Han har också svarat på tilltal.

12 kommentarer:

  1. Varför hela biografin, han är väl inte död än heller?

    SvaraRadera
  2. Paradigmo: Jag tänkte först skriva något raljerande, men det var något svårt och sorgligt med honom... tyvärr...

    SvaraRadera
  3. Jo jag kände rätt där... Bert Sundström ligger allvarligt skadad på sjukhus berättade Aktuellt just nu... hans tillstånd är dock stabilt, men de vet ännu inte vad som har hänt honom.

    SvaraRadera
  4. "På plats på sjukhuset finns även svensk polis". Och det måste ju vara SÄPO, men man undrar ju vad de gör i Egypten?

    SvaraRadera
  5. Hemlige: Jo jag studsade också på den uppgiften... ambassadpersonal förstår man, men polis?

    SvaraRadera
  6. Det är tre poliser från Rikskrim som befinner sig i Kairo...

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8512381.ab

    SvaraRadera
  7. Han har lokaliserats på ett sjukhus i Kairo nu. Han har blivit knivskuren och opererats. Hans läge är stabilt.

    http://viktigtnu.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Jag beundrar verkligen journalisternas arbete i Egypten. Min farfars far var egyptier och satt i fängelse i Egypten för att ha skrivit regimkritiskt, min farfar är journalist och blev utvisad ur Egypten och min pappa är journalist. Vad jag hoppas på Egypten nu!

    Ann Helena, kommentera gärna med lite tips på mina texter! http://viktigtnu.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Sara: Jag skrev redan det du berättade ovan och jag förstår att du vill ha ljuset på dig själv... men sånt är inte mitt jobb! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. när jag skrev det inlägget hade du inte skrivit det som står under "uppdaterat". Nu undrar jag lite om du ens jobbar som journalist. Gör du det? Jag bad dessutom allra ödmjukast om kritik på det jag skrivit.

    SvaraRadera
  11. Jodå Sara det hade jag visst skrivit. Ska vi tjafsa länge? Om du läser kommentarerna där uppe så ser du att jag skrev en kommentar eller två om det också,,, den är daterad. Jag är inte kritiker utan skriver bara i min egen blogg. Kritiker har jag aldrig velat bli. Jag skriver i stort sett varje dag, har utbildning på journalisthögskolan, har jobbat med skrivande hela mitt liv. Numera är jag pensionär, men fortsätter att skriva. Har skrivit två böcker och har ett par till i manus. Skriver på Newsmill. Mina artiklar hittar du här:

    http://www.newsmill.se/user/annhelenarudberg/artiklar

    Mina böcker hittar du här:

    http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=634991

    http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=634993

    Ha det gott Sara!

    SvaraRadera
  12. Förresten Sara så är det inte riktigt vist att inte läsa det någon har skrivit, inklusive kommentarer innan du själv kommenterar. Det tyder på att du inte passar inom journalistyrket själv. Och det lönar sig heller aldrig att vara oförskämd. Inte mot äldre och mer erfarna människor än du själv. Och inte heller ska man ljuga.

    SvaraRadera