Det tycker en del erfarna busschaufförer, som istället stod och hängde eller spelade rundpingis under fredagen. Alla bussar stod stilla i Stockholm.
På fredagkvällen kom trafiken långsamt igång igen och en buss som tex körde fast vid Londonviadukten fick hjälp av passagerarna att komma igång igen. De ställde sig på de bakre hjulparen och tyngde ned. Efter omkring en kvart kom bussen iväg igen. Alla applåderade.
Mycket beror också av hur erfarna busschaufförerna är. De tenderar att köra tills de råkar ut för något. Jag har sett en buss stå på tvären tvärs över vägen. Och i den sa chauffören åt passagerarna att hålla i sig, för snart kanske de skulle hamna i diket. Vilket ansvar!
Efter en stund kom en annan buss förbi och chauffören i den klev in i den tvärställda bussen och frågade vad han höll på med. Sedan rätade han upp bussen och gjorde den körklar.
Och det går också att putta iväg bussar. Ifall de inte är dragspelsbussar. Det räcker med mellan tio och tjugo vuxna karlar. Det har både jag och andra varit med om.
Allt handlar om omsorg om passagerarna och att trafiken ska ta sig fram. Vi har vinter i det här landet och de blå bussarna i Stockholm är värdelösa i det väglaget.
Jag körde buss under ca 10 år på 70-talet och har bekanta med än större erfarenhet av bussar i Stockholmstrafiken. Jag liksom de är mäkta förvånade över vad som skett och kan samstämmigt våga oss på att hävda att detta är en följd av utförsäljningarna, dels av busstrafiken till privata giriga entreprenörer men också Sthlms Stads privatiseringar av snöröjningen till firmor som inte anser sig göra tillräckliga vinster med erforderliga personella- och maskinmässiga resurser!
SvaraRaderaarne-draken: jovisst har du rätt... och att forskare har lurat i alla att det inte mer ska bli några vintrar...
SvaraRadera