tisdag 27 oktober 2009

Staffan Heimersson uppraggad av KGB



I tidningen Resumé berättar Staffan Heimersson att han som utrikeschef på Aftonbladet blev uppraggad av KGB.
– Jag meddelade inte Aftonbladet direkt. Jag höll bollen i luften några veckor. Jag var utrikeschef och det var på mitt bord att hantera den typen av frågor.

Det blev en middag med två KGB-agenter på restaurang Riche i Stockholm.

– Jag bjöd själv, jag lät mig inte bjudas. Jag kollade deras syften och sedan skrev jag om händelsen och avslöjade agenterna med namn i en kolumn i Aftonbladet.

Blev du smickrad av uppvaktningen?
– Tvärtom, det var avskyvärt. Jag avskydde dem från första sekunden.

Läs om detta här.

Själv har jag blivit tackad av Pär Jansson via mejl, för att jag kommenterar och skriver artiklar på Newsmill.

Pär Jansson är civilingenjör och frilansjournalist med bakgrund bl.a. som värnpliktig officer och rysk militärtolk i Flygvapnets underrättelsetjänst.

Han deltog som tolk vid förhöret av delar av den grundstötta ubåten U137:s besättning i Karlskrona 1981, och han har av eget intresse bevakat öststaternas spionageverksamhet i Sverige sedan början av 70-talet. Han är även aktiv i arbetet med att få flygofficeren Bertil Ströberg friad från sin spioneridom.

Och han har alltså skrivit om Stasi-listan på Newsmill.

Han har begärt ut denna lista från Säpo.

Och Expressen är vänliga nog att publicera hela Arne Lembergs papper till Säpo. Denne man berättar nu från graven kan man säga eftersom han mördades av Idi Amins soldater i Uganda tillsammans med min kompis Kalle Bergman, som jobbade på Svenska Dagbladet.

Här hittar ni pdf-filen.

I den står att läsa något som gör Jan Guillous uttalande de senaste dagarna till lögn. Först sa han att han visst hade fått 600 kronor svart av ryssarna. Och sedan att - när han hade läst på - så visade det sig vara 800 kronor. I dessa papper står det att han fick först 600 kronor och sedan 800 kronor, tillsammans alltså 1 400 kronor i spionersättning.

Dessutom visste han att telefonboken från Amerikanska ambassaden var värd 2 000 kronor. Stal han någonsin den?

Ytterligare en pikant detalj är att Thomas Mattsson på Expressen och Jan Guillou så sent som den 27 agusti i år träffades för att prata jobb enligt tidningen Resumé. Guillou skulle börja som krönikör tyckte Mattsson, men Guillou avböjde.

Hade väl inte varit så kul med en till krönikör, som avslöjades i samma stil som med Marklund i vintras. Så där hade nog Thomas Mattsson tur.

4 kommentarer:

  1. Även Thomas Bodström gillar att gå på Riche. Från hans blogg den 15 oktober;

    "Inte blev det bättre av att jag och några kompisar tog en liten Sturehof-PA-Riche sväng igår kväll och så upp sex i morse för att åka till Norrland."

    Nu blir ju frågan; Vilka var kompisarna?

    Cuben

    SvaraRadera
  2. KGB eller nåt annat mystiskt gäng? Skämt å sido så var Riche populärt bland journalister på 50-talet, då jag själv var där någon gång med min pappa (journalist han med) men annars har jag bara suttit där en gång på lunch i arbetsintervju med Jarl Kulle, salig i åminnelse.

    Och visst är det märkligt att biografen Grand och telefonkiosken utanför är inblandade här också. Den biograf som Olof Palme besökte innan han blev mördad. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1754575/sa-tranade-kgb-jan-guillou-i-spionteknik

    SvaraRadera
  3. Det känns väldigt bra när sanningar kommer fram eller kommer närmare. Guillous spin-doktorer måste arbeta för högvarv. Men just nu så är det ju lite åt Kejsarens nya kläder hållet. Vissa verkar inte ha märkt att han står där med rumpan bar så att säga.

    Undrar just om han har berättat för sin hustru, eller om det är något a la Clinton.

    Mina tankar går också till de som altruistiskt har arbetat för friheten och öppenheten som Joe Slovo och Ruth First, båda av baltiskt ursprung. James Stockdale, en av USAs mest dekorerade officerare, som avslöjade bluffen bakom incidenten i Tonkin bukten. Vår egen Raoul Wallenberg. John Locke och andra. Skogsbröderna. Dalkarlarna bakom Dalupproret 1743 som till viss eller stor del gav oss offentlighetsprincipen och den representativa demokratin, (se Björn Sanden). Bland journalister, Torgny Segerstedt förstås.

    Mina tankar går också till de som står för raka motsatsen, Kim Philby, Beria och Burgess. Alla i KGB’s sold. Goebbels som ju var så bra på propaganda och hans bevingade ord; "Om man berättar en tillräckligt stor lögn och fortsätter att repetera den, kommer folk till slut att tro på den.” De organisationer som hjälpte nazister att komma undan; ”Ratlines”. De som hyser samma uppfattning som nazisterna om judar och homosexuella. Täcknamn ”König”, den svenska journalist som arbetade som spion för Stasi.

    SvaraRadera
  4. Nä han hade berättat för familjen men inte för frun sin... det sa han själv i en intervju. Undrar vad hon tänker, men hon borde ju känna honom och inte vara förvånad. Och tycka att det spelar ingen roll. Det viktiga är väl företaget, pengarna och makten. Så länge detta är intakt så...de är nästan på dagen födda samma tid på året. Hon är mer mystisk än sin man...

    SvaraRadera