Bärgningen av den sista tågvagnen, som hade kört rakt in i det bostadshus som stod en bit från Saltsjöbanan, är nu klar. Huset rasade inte utan de stöttor som hade satts in och de extra balkar som stadgade huset håller det uppe.
Bärgningen gick smärtfritt med en kran och en traktor som drog ut vagnen utan att demolera huset mer. Skrotdelar från vagnen blev kvar både på balkongen och på marken under vagnen. När Statens Haverikommission och polisens tekniker har synat vagnen ska den forslas i väg till skroten.
Detta får naturligtvis aldrig mer hända och säkerheten ombord måste bli större så att inte en städerska kan av misstag köra i väg med ett helt tågsätt. Dödmansgreppet var tydligen urkopplat för att inte bromsarna skulle frysa fast i den hårda kylan som var då för två veckor sedan.
Här skrev jag tidigare om vad som hände.
Bärgningen gick smärtfritt med en kran och en traktor som drog ut vagnen utan att demolera huset mer. Skrotdelar från vagnen blev kvar både på balkongen och på marken under vagnen. När Statens Haverikommission och polisens tekniker har synat vagnen ska den forslas i väg till skroten.
Detta får naturligtvis aldrig mer hända och säkerheten ombord måste bli större så att inte en städerska kan av misstag köra i väg med ett helt tågsätt. Dödmansgreppet var tydligen urkopplat för att inte bromsarna skulle frysa fast i den hårda kylan som var då för två veckor sedan.
Här skrev jag tidigare om vad som hände.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar