tisdag 10 maj 2011

Patriks Sjöbergs mamma visste inte

Hon blev blixtförälskad i hans tränare och han fick flytta in i bostadsrätten, men tyvärr så hade de inte något samliv.

Mamman märkte att han satte upp en mur mellan henne och sonen, men hon misstänkte ändå ingenting. Alltså hur dum får man bli som mamma?

Och hon borde ha satt stopp för relationen, men kanske ändå inte, för tänk vilket liv han fick på idrottens världsnivå.

Jaja, det är väl okej om tränaren är pedofil och tafsar och masturberar åt sonen, bara han sedan fixar till det så att sonen blir kändis inom idrotten. Eller vad ska man tro? Och varför lät hon sin son flytta hem till tränaren?

Borde hon inte ha sagt nej till ett omyndigt barn, som ville flytta ihop med en äldre man. Varningsklockorna borde ha ringt, säger mamman. Javisst.

Varför går hon ens ut och berättar att hon var känslomässigt knäckt efter fyra år utan samliv? Och med en man som hon upptäckte ständigt ljög för henne.

Hon offrade sig alltså för sonen? Eller hon offrade sonen för kändisskapet. Vilken sjuk familj. Jag tar mig för pannan. Dessutom ursäktar hon pedofilen. "Han var en skadad människa, som fastnat i ett sjukt beteende, som mer påminner om en virrig tonårings sexuella experimenterande. Jag lider med hans systrar som måste genomleva detta."

Inte med sonen då tydligen? Hon borde sett signalerna, säger Patrik Sjöberg. Jag håller helt med. Kan det lysa mera rött? Detta är något hon får bearbeta säger också sonen. Ja det är på tiden.

11 kommentarer:

  1. Man behöver ju inte läsa allt som fan läser bibeln..........

    SvaraRadera
  2. Jag menar att de allra flesta mammor och pappor älskar sina barn. Ingen vill väl att ens barn skall fara illa, säkerligen inte heller Patriks mamma. Genom att läsa en artikel får man knappast hela bilden om vad som har skett och sagts under många, många år.

    Jag tror knappast att Patrik Sjöberg gynnas av att man "hänger" ut hans mamma, kallar henne dum, sjuk och plockar valda meningar och citat hur hennes text för att sedan fritt tolka dessa.
    Men det kanske bara är jag.....

    SvaraRadera
  3. Kristina: Det är nog bara du... så här säger Patrik Sjöberg själv om att hans mamma skrev:

    – Hon har all rätt att skriva, jag förstår inte relevansen bara. Vad hon skriver och vad hon inte har vetat det är något som hon får bearbeta. Men de här sakerna tar jag med henne privat, det är ingenting som jag vill ta i media.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13007098.ab

    Hon är inte de flesta mammor och pappor. Hon är mamma till Patrik Sjöberg. Att då gå ut i tidningen och skriva hur det står till med henne är så egocentrerat och narcissistiskt att jag inte har ord. Hur vore det om mamman hade pratat med Patrik istället för att skriva i tidningen? Har hon inte skadat sitt barn nog?

    För din upplysning så har ingen hängt ut Patrik Sjöbergs mamma. Det har hon gjort alldeles själv.

    SvaraRadera
  4. Du har en poäng, det är alltid lätt att vara efterklok men oavsett om man är mamma till en känd eller okänd person så är väl känslorna de samma?!
    Jag reagerade mest på att du inte tog med de avsnitt där hon visar ånger, sorg etc. Hon säger t. ex. "Hur kunde jag vara så blind, så naiv, så korkad?" eller "Det var en spark rakt i maggropen när jag i slutet av april 2011 fick klart för mig vem Viljo egentligen var och vad han gjort min son – och andra små pojkar."
    Givetvis är detta en tragedi för hela familjen.

    SvaraRadera
  5. Kristina: Varför ska hon gå ut offentligt och förklara? Det är den grundläggande frågan. Varför tycker du synd om henne? Hon tycker bara synd om systrarna till pedofilen och ursäktar pedofilen dessutom. Tycker inte du att hon borde ha tagit detta med Patrik? Privat? Precis som han nu säger att han vill ta detta med henne privat?

    SvaraRadera
  6. Mammans artikel syftar till att rättfärdiga hennes passivitet och möjliggörande för en pedofil att under åratal utnyttja hennes barn sexuellt. Att något är allvarligt fel går inte att dölja utan kan tydligt läsas i hennes text hur mycket krut hon än lägger på att försöka rättfärdiga sig själv. Hon borde hållit tyst, det hade varit mer klädsamt. Hon har redan ställt till en otrolig skada, inte bara för sin son utan många fler unga pojkar genom att ge en pedofil fritt spelrum och carte blanche med en fin fasad. Att hon idag försöker förminska förövarens ansvar är otillständigt. All heder åt Patrik som står där han står trots sin tränare och sin mor.

    SvaraRadera
  7. Yvonne: Du är en klok människa du...

    SvaraRadera
  8. Jag tycker inte alls synd om henne, tvärtom tycker jag att det är en enorm tragedi för alla som utnyttjas. Jag beundrar Patrik och hans bok (som jag förövrigt har läst)Varför hon går ut och förklarar vet bara hon. Det finns säkerligen en mängd orsaker, rätt eller fel. Jag menar bara att man inte behöver sparka på någon som redan ligger....

    SvaraRadera
  9. Förlåt mig, jag såg inte att min man var inloggad på sitt konto. Ovanstående ord är mina!
    Ber om ursäkt!

    SvaraRadera
  10. Kristina: Tyvärr är det hon själv som sparkar på sig ... därför att hon fortfarande är omedveten om vissa saker i sitt liv. Det tar tid att hämta sig från ett sådant uppvaknande. Just därför hade det varit skönt ifall någon hade kunna avråda henne från att skriva.

    Det hon behöver göra är att omvärdera sitt liv. Det tar tid. Ibland lyckas det inte ens, för människan står inte ut med att göra det. Utan allt grävs ned igen i omedvetenhetens rike. Och relationen till upptäckten försvinner och kanske också relationen till sonen och allt som har med detta att göra. Har sett det många gånger hos människor. Det är en försvarsmekanism.

    SvaraRadera