Hör inte, ser inte, säger inte har de våldsbenägna och brottsliga ungdomarna tatuerat på sina armar, när de sitter och lyssnar på rättegångarna mot sina idoler.
Det är detsamma som de tre berömda aporna står för, de som brukar avbildas hållande för ögon, öron och mun. Kan väl inte vara så kul att se sig själv som apa?
Dessa ungdomar lever i sina enklaver i invandrartäta områden och myndigheterna har förlorat kontrollen, säger Nuri Kino, som har skrivit boken Den svenske gudfadern om Milan Sevo och han höjer denne man till skyarna.
Det är med skräckblandad förtjusning han framträder både i SVT och TV4 nu på morgonen. Han är själv uppfostrad i samma miljö som Milan Sevo och har följt processerna kring honom under åtta år.
I SVT var tonen mer samhällstillvänd och man var inne på psykosociala förklaringar till utanförskap och brottslighet, medan i TV4 koncentrerades allt kring personen Milan Sevo och det tjatades om ifall han verkligen var Sveriges Gudfader. Fast han inte har befunnit sig i landet på snart sju år.
Helt klart är att det finns områden i Sverige, där inte majoritetssamhället har något att säga till om. Vi har själva skapat detta genom att i årtionden ta emot flyktingar och invandrare på ett helt annat sätt än andra länder i Europa.
Detta har i sin tur skapat den grogrund för brottslighet, som vi har genom att vi inte har eller har haft jobb till alla. Men vad gäller Milan Sevo så framträder en person, som verkar var född till utanförskap och brott.
Det är verkligen ingenting att beundra.
PS. De tre aporna står egentligen för motsatsen till brottslighet och ondska: de företräder det goda. DS.
PSPS. Ett kapitel i boken handlar om när en vän till kungen förhandlar med en gangster för att få stopp på några bilder med nakenbrudar och kungen. Ingen vet ännu om de är äkta. I går skulle TV4:as extrainsatta Kvällsöppet ha tagit upp dem, men tidigare gangstern och svartklubbsägaren bangade. Vänstern kräver nu att kontakterna mellan kungahus och bovar utreds. DSDS.
Fadimes morbröder var ingenjörer, hade jobb o kunde svenska. Kanske det inte är hela lösningen.
SvaraRaderaTitta gärna på de här föredragen som ger en annan bild av Sverige och förtryckarkulturer än Ullenhags pladder.
http://www.axess.se/tv/player.aspx?id=2449
Pops: kulturer, kulturer, kulturer... de finns överallt, också inom oss själva fast vi inte tror det, för vi ser så sällan in i oss själva, dock gör en del det mindre än andra. Jag har sett det på nära håll nu när min andrapappa har dött... trodde inte det var sant... att männen i min egen släkt kunde bära sig åt som de har gjort. Och vi invandrade för åtminstone hundra år sedan...bedrövligt. Men vi är också uppväxta i förorten, den tidens förort med smågangstrar överallt...
SvaraRaderaAktuellt, analytiskt, lågmält, informativt och kortfattat. Ann Helena Rudberg, jag har också ett förflutet på DN, men inte var den här sortens kommentarer innehållande slikt ordbruk och bokstavsskötsel vanlig förekommande. //Mvh LES
SvaraRaderaleif: Man är skyddad bakom DN:s väggar, särskilt på teaterred, där jag tillbringade en stor del av min tid...
SvaraRaderaJag var bl.a.ombrytare för DN:s sidor på 60- och 70-talet. Det ingick att man visade en viss vördnad för ansvariga på just ledar- och kultursidorna. Avsaknaden av skyddsväggar gjorde sig påminda först då samkväm uppstod på "Marginalen" i SvD huset.//mvh LES
SvaraRaderaLeif: Ja och sedan förändrades samhället... det var inte så när jag jobbade där... jag stod ofta i sätteriet och jobbade med ombrytare. Skyddsväggarna menade jag var i förhållande till resten av samhället och de gällde alla som jobbade på DN. En skyddad värld som sagt.
SvaraRadera