söndag 1 maj 2011

Khadaffis son och barnbarn dödade

Khadaffis yngste son och tre barnbarn dödades i ett bombanfall. Själv klarade sig diktatorn. Ska man då som hans motståndare i landet gör jubla och ropa Allah är störst?

Det blir lite osmakligt. Kan barn och barnbarn rå för vilken släkt de har? Visserligen var hans yngste son vuxen, men naturligtvis inte frigjord från fadern.

Det fadern har gjort i sitt liv drabbar barn och barnbarn. Så sägs i böcker som bibeln och koranen. Visst är det så. Det behövs inga sådana böcker för att se hur livet fungerar.

Självklart påverkar det våra förfäder har gjort också oss själva. Det som utspelar sig på världsarenan är ett uppförstorat släktdrama, men det bottnar i familjen.

Och hela historien påminner i liten skala om Hitler, som själv ansåg sig nästan omöjlig att döda. Han undkom både första världskriget och attentat i andra världskriget. Men sköt sig själv till slut.

Nu sägs diktatorn och hans fru ha befunnit sig i samma hus som de dödade släktingarna, men vara oskadda.

Och NATO beklagar de döda och menar att de inte var ute efter att mörda någon. Visst.

9 kommentarer:

  1. Väst har nu förlorat sin terror-oskuld, och detta kommer vi inte kunna repa oss från. Jag har bevakat kommentarerna i världen kring detta dessutom och de flesta tycker det var rätt, varpå jag också hoppas att om- och NÄR det smäller i europa sen, så kommer folk inse att de faktiskt gett ok till att det är ok att döda barnen till de man tycker illa om.. Not good.. VERY F-ING not good!

    Nu är det över.. För ALLA!


    My condoleanses to the western world. It was nice while it lasted.


    Take care

    SvaraRadera
  2. Alien...: Fast vänta nu... är det bra att bli likadan som fienden? Det är väl så som våld och död aldrig tar slut i världen... Det gäller väl att stoppa saker och ting i sin linda. Möjligen är det detta Nato och FN nu försöker göra... och att dra iväg och hota med terror i Europa är väl inte särskilt bra. Och tycka att det är rätt åt alla barn. Vad liknar det?

    SvaraRadera
  3. Helena Rudberg, mitt inlägg var retoriskt menat.

    jag hotar inte med terror, det är därför jag inte är anonym nu i de kommentarer jag nu lägger i bloggar och på nyhetskommentarer.

    Vad jag i korthet menar är att eftersom de flesta i Väst tycker att det inte var något fel på denna bombattack, så kommer de helt enkelt bara få lära sig att gilla läget när VÅRA fiender väljer att attackera VÅRA barn, så länge de tycker att VI begått orätt...

    I korthet: västvärlden har begått ett fatalt misstag och jag är nu ARG, eftersom alla barn jag älskar, har förlorat sin rätt till att INTE bli måltavlor i orättvisa krig.

    SvaraRadera
  4. Alien... Ann kan du kalla mig om du vill... Helena är ett tillägg för att inte förväxlas... så bra att du inte hotar med terror... ;) fast fortfarande drar du iväg lite väl långt.. varför skulle terrorn plötsligt utsträcka sig till alla barn? Om det inte är så du ser muslimer?

    Och varför är det så stenhårt två sidor mot varandra. Så ser inte jag världen. Egentligen är vi väl delar av samma mänsklighet och samma värld, men vissa som Khadaffi har inte fattat att inte han ensam ska bestämma över den. Stor missuppfattning. Ofta förekommande hos människor som får för mycket makt.

    SvaraRadera
  5. Ann, "varför skulle terrorn plötsligt utsträcka sig till alla barn?"

    konsekventuell retorisk matematisk analys. Det man själv tycker är ok, är ofta vad som till slut drabbar en själv i slutändan.

    Detta har jag personlig erfarenhet av, och har ödmjukt fått erfara att man skall vara väldigt försiktig med vilka typer av saker, handlingar och aktioner det är man godkänner och stödjer genom livet. Karma, typ.


    I övrigt håller jag med dig i det du säger.

    SvaraRadera
  6. Alien: Jag förstår inte ett smack av det du säger, men det är nog inte heller meningen... ha det gott ändå denna vårdag!

    SvaraRadera
  7. Tillägg:

    Det jag gläds över i denna stora tragik som nu inträffat är dock att hela världen nu kommer få samma fruktansvärda erfarenhet av retorikfel som Jag fått genom Mitt liv utifrån egna val och egna uppfattningar om hur andra bör vara, vilket på sikt, om världen utvecklas ens hälften så mycket som jag gjort efter alla konsekvenser man fått ta emot, kan leda till att ALLA blir tvungna att inse att man måste tänka sig för innan man skjuter ihjäl folk som man anser är "en fara för mänskligheten".. och kanske till och med inse att man över huvud taget inte kan lägga sig i andras angelägenheter förrän man levt det liv man säger sig vilja förhindra.

    Våldsekvationen är otvetydig. Det man ger, det får man tillbaks 3 gånger om, och som läget är nu, så ser det sannerligen ut som om Väst kommer få ta en hel del av dessa exempel till sig, på personligt plan.

    Det är både ledsamt och positivt på samma gång.

    Jag är lite deprimerad över att Väst inte kan lära sig av andras misstag utan att behöva gå igenom dem själva, samtidigt som jag själv VET att man inte fattar att en drog är farlig förrän man själv nästan dött av den först.

    Jag sörjer för västvärlden idag.

    SvaraRadera
  8. Alien: Nog kan var och en få skäppan full som det heter, men jag begriper ändå inte vad det betyder i det här sammanhanget som du talar om. Allah eller Gud är inte straffande. Det är vi själva som är det. Vet inte ens vilken tragik du menar.

    Efter andra världskriget så hölls rättegångar i Nürnberg och där avrättades också ett tiotal. Så långt behöver det gå i vissa fall innan ledare för ett land ställs inför rätta för att de har begått grova krigsförbrytelser.

    SvaraRadera
  9. 1991-2003 dödade USA 800 000 irakiska barn för att de var irakier.
    1967-1975 dödade USA 400 000 vietnamesiska barn för att de var vietnameser.
    1950-1953 dödade USA 300 000 koreanska barn för att de var koreaner.
    1942-1945 dödade USA 50 000 tyska barn för att de var tyskar.

    I de pågående konflikterna i Irak, Afghanistan, Libyen och Somalia bombar amerikanska flygplan regelbundet barn. Det dör barn i tusental av amerikansk eld.

    Tror någon verkligen att just de här barnens död skulle ändra inställningen till USA hos någon?

    SvaraRadera