måndag 2 maj 2011

Hurra vi får sjötomt

Nu är det dags igen. En ny forskningsrapport säger att isarna smälter i en rasande fart (kan bero på våren på Norra halvklotet kanske).

Och att haven kommer att stiga över metern till 2010. Jo så står det i TT:s artikel. Inte ens den som skriver ut detta tror så mycket på det att det lönar sig att skriva rätt år.

Eller också är vi totallurade. Här har minsann inte havet stigit en enda millimeter på de snart 25 år vi har bott här. Landhöjningen gör istället att havet drar sig tillbaka, plus att det växer igen i vikarna av vass och annat.

Tvåhundra forskare konstaterar att temperaturen i Arktis kommer att stiga upp till 7 grader mer till år 2100. Lycka till säger jag i gammal god tradition, tänker nog själv dra härifrån för gott lite tidigare än så.

De flesta som lever nu har nog gjort det. Sjötomt eller inte sjötomt. Till och med mina barnbarn kommer att vara pensionärer då. Eventuella barnbarnsbarn också. Riskfritt att spå framtiden om nästan 90 år. Eller hur? Men det kanske ger klirr i kassan hos de tvåhundra redan nu i år.

PS. Det är aldrig någon som läser artiklarna från TT uppenbarligen. Detta flagranta fel med årtalet 2010 står kvar i DN också i dag den 3 maj. Gud så dåligt! DS.

3 kommentarer:

  1. Som forskare så har jag mycket litet förtroende för journalister - som jag betraktar som de lägsta och mest okunniga varelserna vi har. Ditt korkade inlägg om klimatforskningen och klimatförändringarna bekräftar bara mina fördomar. Du är antingen a/outbildad, b/dum eller c/båda delarna. Personligen gissar jag mest på c/. Att du skriver en sådan här bloggpost och avslöjar din okunnighet är mest patetiskt. Väx upp!

    SvaraRadera
  2. Erik: Jag älskar sådana här kommentarer från sådana som dej själv. Du lyckades också kläcka ur dig patetiskt på en annan av mina inlägg, men den kommentaren gick i papperskorgen. Ha en riktigt bra kväll! Till din nivå kommer jag aldrig att sjunka!

    SvaraRadera
  3. Erik Svensson. Vad är du för slags forskare som yttrar dig så nedsättande om en hel grupp människor? En äkta forskare fäller inte sådana nedsättande omdömen som du gör!
    Vad gäller forskningen om klimatet så behöver det debatteras ännu mera. Det som oroar mig mest är de senaste uppgifterna om att korallreven försvinner.

    SvaraRadera