fredag 20 november 2009

Muterat virus dödar norrmän



Två norrmän har avlidit av ett muterat influensavirus, som kan gå längre ned i lungorna. Detta virus finns också i Sverige.

Min reaktion var att gapskratta när jag läste detta på text-TV. Ursäkta mig anhöriga till dessa norrmän, men det var väl en stressreaktion över alla larm den senaste tiden. Och nu har ju en 71-årig kvinna dött i Sverige också. Jag som trodde min åldersgrupp var skyddad (fast jag är ju lite yngre).

Snart känns det som om man får vara glad ifall vi överlever helgen. Den som bara läser kvällstidningarna kan tro att det är ett anfall från rymden, som pågår. Ja, det är det kanske, men inte den yttre utan den inre i så fall.

Inuti våra egna kroppar utvecklas våra värsta fiender. Hur ska det gå? Vem vinner?

Alltså jag ser det rätt så lakoniskt, som att någon gång ska vi alla dö, men jag tänker inte göra det nu. Vi hade säkert den där influensan redan i september då alla träffades igen efter semestrarna. Grabben hade nästan 40 graders feber och jätteont i halsen. Och vi andra fick det också.

Det finns ingen anledning till panik, säger det norska folkhälsoinstitutet. Va om dom säger det, så är det naturligtvis tvärtom. I varje fall är det så i alla katastroffilmer. Tamiflu går numera att köpa fritt på apotek i Norge. Så inte ens läkarna vill träffa patienterna längre.

Hur sjutton står det till i vårt västra grannland? Och hur ska vi hålla fi borta ifrån oss? Ursäkta mig, men jag kan inte ta allt på allvar. Särskilt inte på fredagar. Vi hörs om vi lever i morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar