torsdag 5 november 2009

Metro slutar betala bloggare



Tidningen Metro kommer att sluta betala bloggare enligt det avtal de tidigare har haft från 2007 med 3 öre per sidvisning. Flitiga bloggare har kunnat få lite kaffepengar i ersättning, men det har krävts att många har besökt dem.

Omkring 5 000 besökare per dag har kunnat ge omkring 50 000 kronor per år. Det är siffror som knappast någon bloggare kan nå. Metro fick några kända bloggare, att använda tidningen för sina bloggar och locka besökare, men nu slutar alltså Metro med detta från december i år.

Bland andra Fredrick Federley och Karolina Lassbo har bloggat hos Metro.

Själv bloggade jag också där ett tag, men tröttnade. Det krävdes att man först kom upp i 5 000 besökare på en månad för att komma i fråga för några pengar och det inbjöd till fusk. Jag skrev om det här på metrobloggen.


Metro säger att detta arrangemang inte har givit tillräckligt med annonser. Så därför finns inte den ekonomiska möjligheten att fortsätta att betala ut ersättning. Det är alltså de dåliga tiderna för tidningar, som ligger bakom.


2 kommentarer:

  1. Ja, det är bara porr, mode och kändisskvaller som är intressant att läsa om för flertalet unga idag. Och det anstår inte en nyhetstidning att skräpa ner innehållet mer än nödvändigt.

    Eftersom jag bor på landet,har jag inte tillgång till Metro. De få tillfällen jag är i Göteborg brukar jag ta en och bläddra i och för tusentals är det jättebra att de kan få möjlighet att läsa nyheter eftersom det är dyrt med prenumerationer eller även lösnummer varje dag.

    SvaraRadera
  2. Jag läser inte längre Metro, tycker den är för dålig. Så jag förstår att de inte får annonser heller. Och det går att läsa det mesta på internet. Faktiskt så börjar jag dagen så... orkar inte gå till postlådan på en gång (den ligger flera hundra meter bort servicen är inte god på landet) och hämta papperstidningen.

    SvaraRadera