lördag 29 juni 2013

Tonåring död i Turkiet

UPPDATERAT
En turistbuss med svenskar, danskar och norrmän kom i  hög fart och svängde i Alanya i Turkiet och välte sedan i en gatukorsning. Bussen kanade upp på trottoaren med dödsfall som följd. Många är också skadade bland dem tio svenskar.

En ung svensk pojke 15 år (14 säger medierna nu) gammal dog i olyckan. Det kan ha varit fel på bussens bromsar. Turkisk TV visade dramatiska bilder när bussen kör rakt ut i en korsning med stark trafik och välter.

Det händer ganska ofta att turister dör i busskrascher i Turkiet. Det är ett farligt land när det gäller trafiken. Av de 27 turisterna ombord på bussen var 13 svenskar. En dansk äldre kvinna dog också. En 23-årig svensk kvinna uppges vara allvarligt skadad. Olyckan inträffade när bussen var på väg tillbaka från en utflykt.

Trafiken i Turkiet skördar mellan 5-6 000 döda per år och ett par hundratusen skadas. Turkiet ligger i botten i OECD-ländernas statistik. I Sverige dödades förra året 296 personer i trafiken. Körkortskraven är lägre i Turkiet än i Sverige, hastigheterna större och marginalerna ofta små. Sveriges ambassad i Ankara avråder i nuläget från resa vid gränsen till Syrien.

16:17
Som resenär med Ving ska man absolut kunna känna sig trygg, säger resebyrån förstås. Jaha hur ska man kunna göra det när dom kör som galningar i Turkiet? Det har jag hört i massor med år. Har aldrig känt någon lust att åka dit.
30.6.2013
Chauffören är anhållen, men det hjälper väl ingen? Fast han hade problem med bussen på utflykten och fick stanna någon gång på uppvägen och kolla motorn. Skulle han ha vänt om? Fanns nog ingen verkstad på vägen. Bussen var inne på service för någon vecka sedan, men det hjälpte tydligen inte heller. En tom buss skulle inte ha vält, men med passagerare så förflyttas tyngpunkten, säger expertisen. Förarens körsätt kan ha bidragit till att bromsarna slutade fungera. Han kan ha kört så fort och bromsat så mycket att de hettades upp och inte tog längre.
12.7.2013
Jo det visade sig att det berodde på chaufförens körsätt att bromsarna slutade fungera. Han bromsade för mycket så att de blev upphettade och till slut inte tog. Dålig utbildning som chaufför således.

2 kommentarer:

  1. Säger bara testa trafiken i norra Afrika. Bara att korsa en gata i Marocko är förenat med livsfara. Tvåhjulingarnas förare är tydligen odödliga och använder tutan som första broms.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så cyklarna är farliga? Hade jag aldrig kunnat lista ut. Var i Agadir för ett par årtionden sedan, men då fanns det knappast någon trafik. Varken bilar eller cyklar.

      Radera