lördag 17 december 2011

Utpressning Benny Andersson!

Hörrudu har du inte missförstått den demokratiska gången runt Slussen, när du hotar Arlanda med att inte vara med i deras Hall of Fame?

Vad har en flygplats med Stockholm eller Slussen att göra? Läs på bättre innan du kör med utpressning mot politiker.

Slussen har manglats i åratal och för oss som står där ibland under Slussen och väntar på bussen så är det självklart att det behövs en ombyggnad. Helst innan vi får betongtaket i huvudet.

Har du varit där under någon gång? Det är stöttat överallt. Och varenda gång T-banan passerar över huvudet på oss, som står i kö, undrar åtminstone jag om det ska braka.

Jag tycker det senaste Slussen-förslaget verkar helt okej. Sluta med någon slags kulturutpressning. Slussen ska funka rationellt också!

4 kommentarer:

  1. Hur anser du att Slussen inte fungerar i praktiken? Bortsett då naturligtvis från det bristande underhållet som är en egen fråga.

    Utpressning och konsekvens är också 2 skilda saker.
    Om Benny inte längre anser sig kunna stå som representant för Stockholm så är det en konsekvens. Benny behöver ingen reklam för sin person och han kan välja vad han lånar ut sitt ansikte till. Slussen-förslaget är ett så dåligt förslag att det finns alla skäl att motsätta sig det. och det är det många av oss som bor i staden som gör tack och lov.
    Att du som bor i förorten och bara passerar Slussen någon gång då och då inte tar ställning i sakfrågan är inget att förundras över. Det är vi som lever inpå eländet som störs av dåliga förlag.
    Jag har heller inga åsikter om byggnationerna på Värmdö som jag inte behöver konfronteras med dagligen. Förstår du jämförelsen?

    Jag är övertygad om att att om vi som bor i staden får en fungerande lösning så kommer den att fungera även för er besökare!

    SvaraRadera
  2. Anonym 12:47: Hej du ansiktslöse och namnlöse. Oj så upprörd man kan bli. Själv är jag född i Stockholm på Södra BB och var inskriven då i Oscars församling, flyttade runt i andrahandsbostäder med mamma och pappa tills de fick en nybyggd tvåa sig tilldelade i Björkhagen (förtur läkarintyg om astma), söder om innerstan. Där växte jag upp och bodde mina första årtionden.

    Flyttade till stan och bodde där, flyttade ut till Värmdö för där hade föräldrarna sommarställe när jag var liten. Har bott där sedan dess. Men min dialekt avslöjar mig fortfarande. Pappa bodde på Kungsholmen och farmor var den som bodde i Oscars församling när jag föddes. Där bodde mina föräldrar då också. Inneboende hos farmor.

    Jag tycker absolut att du kan ha åsikter om konsthallen på Värmdö tex, eller Fabriksstaden, som nu ska växa fram med flera tusen lägenheter. Alla har rätt att stå i bostadskön på Värmdö, så därför får våra egna ungdomar inga lägenheter här. Min yngste son bor i Nacka och mina andra söner i Stockholm. Å hela livet har jag jobbat i Stockholm. Går bra att pendla vetu.

    Sånt är livet vetu så tagga ner en smula hörrudu. Jag är säkert mer stockholmare än va du e... aktare så de inte blir biltullar näru ska ut till sommarpalasset nån gång.

    SvaraRadera
  3. Oavsett vad man tycker om det förslag som klubbades (?, vi vet ju inte hur det blir med överklaganden än) i måndags och oavsett vad man tycker om nuvarande Slussen, så ÄR det så att Slussen diskuterats i drygt tjugo år, till vilken kostnad då, kan man undra. Det ÄR också så att den betong som användes då Slussen byggdes är helt enkelt slut, betong är inget beständigt material och om det dessutom saltas på den, slits den ännu fortare. Det äR dessutom så att fundamenten liksom ”hänger” i vattnet, de står inte på fast grund.
    Det ÄR dessutom brant redan nu att ta sig som fotgängare med barnvagn (t ex) från Kornhamnstorg upp till Södermalmstorg resp Hornsgatans början. Jag är inte helt säker på att jag tycker att den backen är särskilt handikappvänlig öht.
    Det ÄR dessutom så att det är förenat med livsfara att som fotgängare försöka ta sig från ena sidan av Slussen (alltså Saltsjösidan) till den andra, som vetter mot Riddarfjärden, förutom att det är krångligt och svårförståeligt. Väljer man fel gångbana i Gamla stan är det nästan så att man får gå tillbaka, om man vill undvika Blå gången, och det vill man, i synnerhet om det är mörkt.

    Ursäkta mina nätskrik här, men jag har ruttnat på denna debatt.

    /Annika, stockholmare i sjätte generationen, dock ej längre bosatt inom promenadavstånd från Slussen.

    SvaraRadera
  4. Annika: Ja visst har du rätt. Blå gången har aldrig varit ett trevligt ställe och visst räcker det med fem miljarders fördyring, för att det aldrig har blivit något beslut. Inte heller kringled runt Stockholm har någonsin lyckats att fixas av tidigare styren. Tänk Paris med en jätteled tvärs över Notre Dame, nä det går inte, men vi i Stockholm ska stå ut med något liknande rakt genom de känsliga delarna av vår gamla stadskärna.

    Slussen förbinder Gamla Stan genom Skeppsbron, inte rakt över Riddarholmen.

    Jag tillhör de som gillade ABBAS musik, fast det inte var inne på 70-talet när jag gick på journalisthögskolan, men vi satt framför en liten svartvit TV hemma hos mig och jublade ihop (också dom andra på JH) när dom vann med Waterloo.

    Men Benny Andersson tycker han har patent på att tycka för att han är kändis. Han kom hoppande in i sista minuten, så upprörd. Herregud låt oss komma till skott någon gång nu. Innan taket ramlar ned.

    SvaraRadera