UPPDATERAT
NK var snabb med att ta bort en T-shirt som var rasistisk. Den visar en vit och en svart flicka i nästan inga kläder alls. Den vita har leopardskinn runt höfterna och den svarta bananer. Sådana som Josephine Baker uppträdde i på 1900-talet. Och hon var svart. Bilderna på T-shirten är väl mera sexistiska än något annat. Men om hudfärg inte ska spela någon roll är båda bilderna rasism.
Precis som att man kan uppfatta Josephine Baker så. Som sexistisk och utsatt för rasism. Och den här filmen av henne från 1927 är så rasistisk så den borde aldrig ha spelats in i Paris. Hon var omedveten kan man säga. Begrep inte att hon utnyttjades av den vite mannen i filmen, precis som de svarta männen då. De gjorde det för pengar naturligtvis. På Folies Bergère.
Idag när det har uppdagats att en 50-årig man är spindeln i nätet (inte första gången det händer i Södertälje) för grova övergrepp på barn är det väl sådant som är mer stötande än att det finns bilder på en T-shirt. Eller går det inte att gradera detta? Är bilder på något väl så hemskt som att människor kan beställa övergrepp på barn? Riktiga barn. Inte målade eller ritade sådana. Och är inte det ett konstnärligt uttryck att skapa något på tyg? Men jag förstår att NK inte vill ta den diskussionen.
I Norrköping har minderåriga pojkar försökt att sälja sex på stan. De är naturligtvis inte svenska. De som hittades är omhändertagna av polisen. Om man bara följer sådana nyheter så verkar världen verkligen vara upp och ned. Inga gränser finns längre, alla kan åka vart de vill och erbjuda sex eller tigga. Internet gör att det går utmärkt att beställa övergrepp på östeuropeiska barn från Västeuropa och USA. Och föräldrarna till de där barnen i Norrköping tycker naturligtvis det är bra med barn som tigger eller erbjuder sex. Eller?
Dock är de flesta som oss andra. Det är inte så att vissa är onda och andra goda. Inte i folkgrupper. Bara enskilda individer gör onda ting. Och de har valt det själva. Det är bra att veta. Du själv kan välja mellan ont och gott. Men inte barn väl? De är i sina föräldrars grepp och kan förväxla kärlek med förtryck. Men om någon tycker något annat om detta och pekar ut folkgrupper som onda eller goda så är det rasism. Basta!
6.3.2014
Det verkar ha varit ett missförstånd bakom att pojkar skulle ha försökt sälja sex i Norrköping. Men det finns tiggande pojkar där, vilket det aldrig hur funnits tidigare. En 15-åring från Rumänien har tagits om hand och överlämnats till det sociala. Polisen har fått rapporter om fler barn som tigger, ett nytt problem. Varför de gör det är oklart.
NK var snabb med att ta bort en T-shirt som var rasistisk. Den visar en vit och en svart flicka i nästan inga kläder alls. Den vita har leopardskinn runt höfterna och den svarta bananer. Sådana som Josephine Baker uppträdde i på 1900-talet. Och hon var svart. Bilderna på T-shirten är väl mera sexistiska än något annat. Men om hudfärg inte ska spela någon roll är båda bilderna rasism.
Precis som att man kan uppfatta Josephine Baker så. Som sexistisk och utsatt för rasism. Och den här filmen av henne från 1927 är så rasistisk så den borde aldrig ha spelats in i Paris. Hon var omedveten kan man säga. Begrep inte att hon utnyttjades av den vite mannen i filmen, precis som de svarta männen då. De gjorde det för pengar naturligtvis. På Folies Bergère.
Idag när det har uppdagats att en 50-årig man är spindeln i nätet (inte första gången det händer i Södertälje) för grova övergrepp på barn är det väl sådant som är mer stötande än att det finns bilder på en T-shirt. Eller går det inte att gradera detta? Är bilder på något väl så hemskt som att människor kan beställa övergrepp på barn? Riktiga barn. Inte målade eller ritade sådana. Och är inte det ett konstnärligt uttryck att skapa något på tyg? Men jag förstår att NK inte vill ta den diskussionen.
I Norrköping har minderåriga pojkar försökt att sälja sex på stan. De är naturligtvis inte svenska. De som hittades är omhändertagna av polisen. Om man bara följer sådana nyheter så verkar världen verkligen vara upp och ned. Inga gränser finns längre, alla kan åka vart de vill och erbjuda sex eller tigga. Internet gör att det går utmärkt att beställa övergrepp på östeuropeiska barn från Västeuropa och USA. Och föräldrarna till de där barnen i Norrköping tycker naturligtvis det är bra med barn som tigger eller erbjuder sex. Eller?
Dock är de flesta som oss andra. Det är inte så att vissa är onda och andra goda. Inte i folkgrupper. Bara enskilda individer gör onda ting. Och de har valt det själva. Det är bra att veta. Du själv kan välja mellan ont och gott. Men inte barn väl? De är i sina föräldrars grepp och kan förväxla kärlek med förtryck. Men om någon tycker något annat om detta och pekar ut folkgrupper som onda eller goda så är det rasism. Basta!
6.3.2014
Det verkar ha varit ett missförstånd bakom att pojkar skulle ha försökt sälja sex i Norrköping. Men det finns tiggande pojkar där, vilket det aldrig hur funnits tidigare. En 15-åring från Rumänien har tagits om hand och överlämnats till det sociala. Polisen har fått rapporter om fler barn som tigger, ett nytt problem. Varför de gör det är oklart.
Lite intressant frågeställning. Finns det bara en sorts rasism. Och är all rasism dålig. Lika dålig?
SvaraRaderaVi har ju exempelvis hundraser. Där diskuteras ju raser ständigt. Alla verkar ha lite olika egenskaper. Individnivån är en förstås. Men rasen är oftast viktigare. Vissa raser plockas också fram just för att ha vissa egenskaper. Fågelhundar, jakthundar, vakthundar osv. Där är alltså raser och ras egenskaper självklara och knappast kontroversiellt.
Vi har växter också. Frukt och blommor korsbefruktas för att få fram olika egenskaper. Men där talar vi ofta om sorter istället . Och familjer. Men tänkesätten påminner om det med hundar.
När det gäller människor då? Finns det olika egenskaper baserade på rastillhörighet? I så fall vilka. Hur känsligt som helst och vad som då är orsak eller verkan blir skållhet debattämne.
Isolerar vi det till könsfrågor och individuell sexualitet så finns ju också ett rastänkande. Kanske eftersom sexualitet som regel är oerhört primitivt. Och därför kan närma sig rasism i vissa avseenden. Fantasier och önskningar baserade på medvetna eller omedvetna förutfattade meningar om olika rasers exotiska tillgångar i sexuellt hänseende. Karlar på ragg efter attraktiva asiater. Kvinnor på ragg efter attraktiva afrikaner eller sydlänningar. Hur skall detta hanteras på rasist skalan? Är det acceptabelt och naturligt? Hur pass nedsättande är det i relation till hur uppskattande det är? Och är uppskattningen ett uttryck för nedsättande rasism?