söndag 2 februari 2014

Vem är det?

UPPDATERAT
Ja vem var den där flickan, som ser lika plågad ut som Woody Allens adoptivdotter? Dylan Farrow (numera Malone) föddes den 11 juli 1985 och adopterades 1987 av Mia Farrow och Woody Allen. Han begick övergrepp på henne, men det gick aldrig att bevisa och han dömdes aldrig för detta. En berömd man ursäktas alltid med sitt geni. IQ går alltid före EQ. Sifferintelligens före känslomässig sådan. Om en man är lite utvecklad å hjärtats vägnar och behöver sexenergi från barn så anses det inte så allvarligt i vissa delar av världen. Det är libido som Freud sade. Nej det är övergrepp, som tar en bit av barnets själ.

Hollywood behöver sina ikoner. Woody Allen fyller 80 nästa år och det är väl förargligt att detta nu ska explodera i hans ansikte fast det länge har varit rätt uppenbart att han är pedofil eftersom han lade beslag på Soon-Yi Previn, som föddes 1970 i Sydkorea och blev adopterad av Mia Farrow när hon var sju år.

Soon-Yi och Woody blev ett par då 1991-92 samtidigt som han förgrep sig på Dylan "Malone" Farrow. De båda Soon-Yi och Woody gifte sig 1997 och har själva två adoptivbarn. Vari bottnar nu allt detta? Mia Farrow har en bror, som har blivit dömd till 25 år i fängelse för övergrepp på två pojkar. Detta skedde under en period av åtta år. Han dömdes förra hösten och ska sitta inspärrad minst tio år. 

Var slutar detta någonstans? Hur många har blivit utsatta? Och varför gifte sig Mia Farrow med den 30 år äldre Frank Sinatra? Och är hennes son Ronan Farrow inte Woody Allens barn utan istället Frank Sinatras son? Skandalerna tar aldrig slut. Inte i Hollywood.

Den andra flickan som ser olycklig ut är jag. Jag är inte riktigt säker på vem som är yngst eller äldst på bilderna av mig eller Dylan Farrow. Hon är kring tre år på bilden och jag är också i den åldern. Jag vet vad jag var utsatt för. Det var traumat att bli bortlämnad i några månader för att min mamma var sjuk i astma. Jag fick bo hos min mormors syster och hennes man i Bromma, alldeles intill flygplatsen. Min pappa lämnade mig för han kunde inte heller ta hand om mig. Jag var två och ett halvt och min bror hade fötts och han blev också bortlämnad. Han fick tillbringa tiden på barnhem. 

Jag har en minnesbild av att jag står vid en kökssoffa i trä och gråter mig till sömns. Jag är lika stor som soffan. De vuxna är snälla, men de kan inte trösta mig. Hela huset är klätt i svart flor i min minnesbild och de vuxna ser också ut så. De är svartklädda. Jag vaknar av att någon bär upp mig på andra våningen och flygplanen dånar över huset. Har än i dag svårt för lågt flygande plan. När jag fick komma tillbaka till mamma lät jag henne aldrig gå ur synhåll.

Min bror blev ännu mer skadad än jag. Han knöt aldrig an till föräldrarna på ett bra sätt. Och han letar ännu i denna dag efter en djupare anknytning till människor. Han blev lärare för att få stanna i åldern kring de femton och lär aldrig gå förbi detta. När han var tonåring dog vår mamma och två decennier senare dog hans fru. Han flydde sin barndoms trakter och försökte överleva på annat håll i landet. Han vågar inte ha kontakt med mig, för jag påminner honom för mycket om hans tidigare liv och om allt han har förlorat och som han inte längre orkar ta itu med. Han har gått förbi detta på ett ytligt sätt.

Allt som vi inte orkar bearbeta och göra medvetet lever kvar under ytan och förs vidare till andra människor. Särskilt till våra närmaste. Därför är det mycket bra att Dylan Farrow nu till slut tar bladet från munnen ordentligt. Mia Farrow är född 1945 och hade polio när hon var nio år. Hon har gått igenom mycket i sitt liv. Hon är ambassadör för Unicef.

Här står jag den 29 juli 1967 i Berlin, Kurfürstendamm. Barn tål mycket. Men inuti har det tagit lång tid att bearbeta allt.


3.2.2014
Woody Allen förnekar naturligtvis det som hans adoptivdotter säger har hänt. Han riskerar ingenting genom att göra det. Preskriptionstiden har för länge sedan gått ut. Och det skulle i så fall ha varit adoptivmamma Mia Farrow som skulle ha drivit processen. Domaren som hade hand om fallet säger att han inte hade tillräckliga bevis, men att han nog trodde det hade ägt rum. Och Cate Blanchett, som är med i Allens senaste film hoppas att familjen hittar en lösning på denna långa och smärtsamma situation. Ja vad ska hon säga? Här kan ni läsa om Roman Polanski och Jimmy Savile, andra berömda pedofiler. Här kan ni läsa om Nobelpristagaren som var pedofil. Helt naturligt enligt honom själv och andra. Han hade 57 adoptivbarn.
8.2.2014
Här är Woody Allens svar i New York Times. Som ni också kan läsa här förnekar han allt. Ja vad skulle han göra? Erkänna? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar