onsdag 4 april 2012

Mitt Romney mot seger

Det har jag trott hela tiden, att han skulle bli utmanaren. Nu vann han tre primärval: Maryland, Washington och Wisconsin. Han har ett presidentutseende och kan ta upp manteln efter tidigare konservativa kandidater. Ifall någon ska slå Obama så är det han.

Och sittande president Obama ser själv Mitt Romney som sin motståndare. Det USA som ska välja president är tilltufsat. Fast presidenten har fått Nobels fredspris så har USA fortfarande soldater ute i världen: kring 90 000 i Afghanistan. Det var mer ett påtryckarpris av norska nobelkommittén än något annat. President Obama har lovat att de ska vara borta från Afghanistan senast 2014.

Mitt Romney är född den 12 mars 1943 och är mormon, vilket gör att den kristna högern är lite misstänksam mot honom. Den sittande presidenten brukar ha ett försprång framför den som utmanar honom. Och Obama kan mycket väl få sitta en period till.

Mitt Romney är marknadsekonom och menar att det höga bensinpriset (kring sju kronor per liter) i USA är presidentens fel. Det är en statsstyrande kontrollerande president USA har nu, menar han och vill sänka skatterna och spara i breda statsprogram.

President Obama kallar hans förslag förklädd socialdarwinism.

Det var president Franklin D Roosevelt som satt längst på posten, för det fanns inget hinder för att bli vald fler gånger då. Han satt från 1933-1945.

Valet till presidentposten hålls den 6 november 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar