I nio fall av tio olyckor mellan bilister och motorcyklar är det bilistens fel. Det berättar TV:s Gomorron Sverige i dag.
Jag har svårt att tro på uppgifterna från försäkringsbolaget If, för min upplevelse av motorcyklister är att de kommer i en hiskelig fart och ska genast köra om. De bryr sig inte ett dugg om fartgränser och kör om bilköer utan hänsyn.
Motorcykel har de flesta för frihetens och fartens skull. Det är min upplevelse här på landet. I år har 20 motorcyklister omkommit i Sverige. Fler än vid förra året den här tiden. Omkring 40 motorcyklister brukar omkomma per år.
Det finns omkring 300 000 motorcyklar registrerade i trafik i Sverige. Bilarna uppgår till 4,3 miljoner ungefär i trafik.
Överhuvudtaget så kör människor sämre än förr i tiden. Det är min upplevelse. En del kör så sakta att det stör trafiken, blinkar inte för det är telepati det handlar om. Bilister är tankeläsare tror en del. Andra kör så fort bilen går. Det blir en mycket ryckig trafik på så vis, vilket i sig är farligt.
Just nu finns det rödljus där vi bor. Det pågår vägbygge och bara en körbana är öppen. Så skönt. Trafiken märks knappt för alla är tvungna att köra sakta och stanna. Tvåhundrasjuttio människor omkom förra året i trafiken. Egentligen var det fler, men självmord räknas inte längre in.
Vid genomläsning av olyckor på den här sajten, så verkar de flesta motorcyklister orsaka sina olyckor själva. Här är den senaste olyckan i går av en motorcyklist som körde in i en bil bakifrån.
Det finns gott om idioter i bil som på landsväg skall slicka röven på ens hoj, hålla avståndet har det uppenbarligen inte hört talas om, en del försöker till och med hetsa en att köra fortare.
SvaraRaderaSom motorcyklist försöker man av ren självbevarelsedrift att köra aningen fortare än bilen bakom så man slipper bli mosad om man måste bromsa.
Sedan har vi de som sitter och fipplar på sin telefon och vinglar fram och tillbaka mellan körfälten. Den vänstersvängande bilen som inte kan se skillnad på en bil och en moped och dödar motorcyklisten för att han/hon inte kan ta det säkra före det osäkra och vänta med svängen. De som kör rakt ut från en mindre väg utan att se vare sig åt höger eller vänster. De som inte fattar att en hoj har rätt till ett helt körfält utan tror att de kan behandla den som en moped och trycker ut den mot räcket.
Jo det finns gott om saker bilister kan ställa till med.