Enligt lagen är det så att skolor ska undanröja problem med att bära religiösa symboler. Vi har en diskrimineringslag, som säger detta.
I Stockholms skolor i vuxenundervisningen så har inte en enda elev i dagsläget dessa klädesplagg och blir det nu fritt fram för dem?
Rätten att bära religiös klädsel innebär till exempel inte att man kan åsidosätta skyddsföreskrifter. Men skolan – eller en arbetsgivare – måste först försöka hitta lösningar på eventuella hinder och först om detta inte låter sig göras kan en person utestängas.
Att utestänga en elev från undervisning bara för att hon bär niqab, utan att ta hänsyn till de specifika förutsättningarna för deltagandet, strider därför enligt DO:s uppfattning mot diskrimineringslagen.
Det skriver DO Katri Linna själv. Det var Alia Khalifa (som finns på bild i artikeln jag länkar till men som kallas A i Linnas artikel) som anmälde detta för nästan två år sedan. Hon gick omkring i 23 år i vanliga kläder, men upptäckte sedan att det här plagget var verkligen hon själv. Sic!
Det står ingenstans i Koranen att detta är ett religiöst plagg, utan det är en sedvänja ibland. Alia Khalifa har en bror som heter Anas Khalifa, som är lika extremt religiös, som hon. De har båda sin bakgrund i Egypten och han som "värsting". Han tillhör wahhabiyya-sekten som kallar sig själva "salafiter". Han är bosatt i Göteborg, i Hjällbo, tillsammans med fru och barn.
Men det DO säger dock är att skyddsföreskrifter går före. Hon kommer inte heller att driva detta till domstol. Hon oroar sig också för att detta plagg skapar kvinnofientlighet:
Som diskrimineringsombudsman är jag dock orolig för den hätskhet och de förenklingar som präglat debatten kring niqab. Många har velat utestänga kvinnor som bär plagget från att delta i utbildningar, utifrån perspektivet att niqab är ett uttryck för kvinnoförtryck och måste bekämpas.
Alia Khalifa har gått klart barnskötarutbildningen och har alltså kunnat göra det iförd sin niqab. Hon är idag 25 år, bor i Spånga och är gift.
Alia Khalifa kom till Sverige när hon var fyra år. Det kontroversiella är egentligen inte hennes klädsel. Sådana kläder har ingått i sekter i alla tider, men att dessa kläder kolliderar med det vanliga svenska samhället i utbilding och i ett arbete.
Hon hoppas att kunna flytta till Egypten med sin man, fast det landet också egentligen är för sekulärt för henne. Men där tror hon att hon får vara sig själv. Omkring 90 procent av befolkningen i Egypten är muslimer.
Niqab är ett sätt att "låsa in" kvinnor även när de vistas utanför hemmet, så DOs beslut strider mot lagen eftersom DOs beslut underlättar för just fortsatt diskriminering av kvinnor. DO måste omedelbart avskedas eftersom hon uppenbart inte följer lagen mot diskriminering!
SvaraRaderaI Göteborg ordnade man enligt GP en utbildning till lokalvårdare för somaliska kvinnor för några år sedan.
SvaraRaderaNär den stora dagen kom, då man skulle få sina diplom och dessutom träffa städbolag som skulle anställa dem, dök flera av kvinnorna upp iförda niqab vilket de inte haft under utbildningen. Gissa om arbetsgivarna anställde dem?
Vilket genidrag, det som är så praktiskt att just städa i niqab!
Thomas: Klurigt det där. Och märkligt att Alia bor i ett hus i Spånga, där inte ett enda namn av de 17 som bor där, är svenskt. Segregationen är ett faktum. Eftersom hon aldrig fick någon praktik i sin barnskötarutbildning, så hoppas jag att hennes man tar väl hand om henne. Gifta har försörjningsplikt mot varandra.
SvaraRaderaPops: Nu kunde jag vara elak och säga att de dök upp så där med flit förstås, för de ville hellre vara hemma med barnen och slippa jobba. Men i den här rapporten från Göteborgs kommun och Bergsjön så framförs det att kvinnorna inte kan arbeta i heltäckande kläder, är ett hinder för dem att få jobb. Tycker de själva. Fördomar finns alltså mot deras kläder. Det återkommer flera gånger och att de har så många barn så de hinner inte jobba.
SvaraRaderahttp://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/70cec50042161a73904cf53d2a09bb7a/Slutrapport.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=URL&CACHEID=70cec50042161a73904cf53d2a09bb7a
De levde alla med försörjningsstöd (socialen) och detta genomfördes för ett år sedan. Stadsdelsförvaltningen åkte till London för att se hur de hade gjort där. Trevligt för dem!
I Egypten omskärs kvinnor. DO borde skrotas. Allt spårar ur. Dags att flytta. Men vart ska man ta vägen?
SvaraRaderaParnassen Helena: Tror nog världen är en enhet eller på väg att bli,så det finns nog ingenstans att flytta utom från den här förbaskade kylan, minus 16 just nu och sonen här för att fixa kylarvätska i bilen. Annars går det hål på kylarn!
SvaraRaderaVa trött man blir när man läser rapporten från Bergsjön.
SvaraRaderaHur mycket ska svenska myndigheter behöva krusa, skrapa med foten o ställa sig in för att denna grupp ska göra något som helst för att försörja sig?
Den satsning jag läste om återgavs i GP:s artikelserie "Somalier i Göteborg" 2007. Det tycks inte ha blivit ett dugg bättre ännu, trots alla satsade miljoner och krusande socialarbetare som låter sig förnedras i sin iver att vara tillags.
Jag tror inte att man behöver "vara elak" för att fatta varför de plötsligt tog på sig en niqab.
Sen kan jag inte förstå varför dessa människor som sägs fly för sina liv, blir mottagna o får all hjälp av svenskarna, inte känner något behov av att lära sig svenska, utbilda sig o göra rätt för sig genom att jobba, utan i stället omedelbart skaffar en massa barn så att de inte behöver jobba? Det naturliga är väl att ordna upp sitt liv innan man skaffar barn? Och vi svenskar tycker bara att det är helt naturligt att de gör så medan den som ens antyder att de skaffar en massa barn blir stämplad som en kall nazist.
Pops: Ja jag undrar hur vi ska fixa det här? Kanske skulle dom av oss som har råd eller möjlighet få oss tilldelade några flyktingar att ta hand om? Det skulle hjälpa till med en smula integration. Men de skulle väl knappast vilja det? Eller är det fördomar?
SvaraRaderaJag såg The Secret Millionaire i går om en "hemlig" miljonär, som jobbade under täckmantel i Dagenham (stor förort i London). Hon hörde så mycket skit om stadsdelen, att den hade blivit något helt annat än den var bara för ett par år sedan, mulitkulturelll, att det inte fanns något kvar av denna förort, som var arbetarstadsdel tidigare.
Hon satte sig och grät till slut, för hon blev så ledsen. Men sedan hittade hon en kvinna 77 år, som hade bott där sedan hon var två år och ett handikapp-daghem för barn, som hon kunde hjälpa. Där fanns människor med goda hjärtan. Men de var enbart vita. Vet inte om det inte fanns andra goda eller om programmet helt enkelt skippade den färgade eller utifrån kommande delen av befolkningen.