onsdag 19 maj 2010

Det är synd om bröderna Alija

När de skulle genomföra ett brandattentat mot Lars Vilks hus så tände den yngre brodern Alija eld på sig själv och ligger nu på Helsingborgs sjukhus med svåra brännskador. Jag kan inte annat än tycka synd om dem.

Mentor är 21 och Mensur är 19 (den som är allvarligt skadad). De har befunnit sig i händerna på islamister och blivit radikaliserade på den senaste tiden.

Vad jag förstår så hänger alla dessa islamistiska grupper ihop genom de moskéer som finns. Och dessa moskéer sprider hat mot sådana som Lars Vilks. I Landskrona så är det en sk källarmoské i det gamla posthuset.

Jag tycker verkligen synd om de båda bröderna. Jag känner medlidande med att de drivs av detta hat, som inte leder till något gott.

De båda bröderna är urspungligen kosovoalbaner och det var kriget i södra Europa i början av 90-talet som förde dem hit. Jag är så trött på dessa konflikter. Bakom alltihop ligger bland andra Anas Khalifa, som för en kampanj för paradis, martyrskap och att underkasta sig Allah.

Han är från Egypten och salafit, dvs sunnimuslim. Han har en syster som heter Alia Khalifa och som har propagerat för nikab, dvs heltäckande svart klädsel med endast ögonen synliga. Hon kom på att hon skulle ta på sig detta plagg för något år sedan efter att ha levt 24 år i vanliga kläder.

Jag känner som sagt medlidande med dessa bröder. Hat leder aldrig till något gott. Måtte denna personliga katastrof för dem båda och deras familjer inte leda till ännu mera hat, utan att var och en begriper att denna väg inte är framkomlig.

7 kommentarer:

  1. Har man inget annat att göra kan man ställa till jävelskap. Ut i skogen och hugg ved istället! Rena medeltiden. Ska vi tillbaks dit? Aldrig! Det är ett jävla daltande med religionen. Sagor! Makt!

    SvaraRadera
  2. Helena: Jo det har gått för långt uppenbarligen när fler gärningsmän den senaste tiden (också libanesen från parkeringsplatsen) kan kopplas till denna moské.

    Men egentligen är det ett litet problem, som jag ser det. Ungefär som en sekt eller en mc-klubb som har spårat ur. Det är den goda nyheten.

    SvaraRadera
  3. Kan det vara så att alla indianerna inte sitter i kanoten och om de är, de paddlar åt olika håll. Hur svårt är det på en skala 1-5 att bränna ner ett hus?

    SvaraRadera
  4. Nils Dacke: Du menar att alla hästarna är inte i stallet? Som jag förstår det hade de tagit med sig alldeles för mycket bensin - i petflaskor. Det är ju brandfarligt ... ;)

    SvaraRadera
  5. Eller också kan man ju se det som att Allah och deras skyddsänglar försökte ta hand om dem så gott det gick... :)

    SvaraRadera
  6. Och då menar jag det verkligen på ett gott sätt... jag gillar skyddsänglar. Läser just nu en bok av en katolsk irländsk tjej, som har sett änglar sen hon var liten. Och hon berättar om att alla har skyddsänglar som försöker viska i människors öron när de är på väg att göra något dumt. Och hur ledsna de blir när människor inte hör. Änglar i mitt hår heter boken av Lorna Byrne.

    SvaraRadera
  7. "Men egentligen är det ett litet problem, som jag ser det. Ungefär som en sekt eller en mc-klubb som har spårat ur. Det är den goda nyheten."

    Tyvärr så har du fel i detta. Det är helt i enlighet med islamska läror, det de håller på med. Och samma sak händer över hela världen.

    www.thereligionofpeace.com

    http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-home.htm

    SvaraRadera