lördag 17 maj 2014

Grattis alla släktingar i Norge!

Jag har släkt i Norge för min farmors mor Marie Julie Lerche Johansen kom hit i slutet på 1800-talet för att gifta sig med Maximilian Schenström i Västerås. 

Hon var dotter till statsrådet, politikern och marinofficeren Jacob Lerche Johansen och eftersom min farmors far var politiker och häradshövding i Västerås så passade de båda bra tillsammans. Jag har ännu äldre släktingar i Norge, som jag känner till en smula. Två av dem ser ni nedan.
Här är biskop Claus Pavels med maka Maren
 på två oljemålningar som jag har ärvt
De levde på 1700-1800-talen
Min farmors mormors far hette Claus Pavels och var biskop i Bergen i slutet av sitt liv. Han kom ursprungligen från Danmark som då var i union med Norge fram till 1814 då Sverige tog över. Visst har jag goda rötter lite överallt. Fira nu ordentligt att ni är fria i Norge både från EU, Danmark och Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar