fredag 4 oktober 2013

Ohederlig jämförelse

Vilken otjänst pensionsmyndigheten gör landets folk genom att jämföra unga och ställa dem gentemot gamla. DN lyckas i dag jämföra dessa kategorier av människor. Är det så att ett helt livs arbete och besparingar ska vara lika med en ung människas? Verkar inte det lite cyniskt?

Genomsnittsungdomen och den gamle har likadana inkomster. De har i genomsnitt 17 000 att röra sig med. Ja just det. Själv har jag kring 11 000 i månaden i inkomst av pension (noga räknat 10 672 efter skatt) och då kan jag väl räknas till de där nya pensionärerna som borde ha mycket mer då?

Men det har jag inte för det har tagits ifrån mig under 90-tal och 2000-tal av den socialdemokratiska regeringen. Om man blir sjuk i det här landet så blir det så. Jag var sjukskriven från 2003 och fick en riktig sjukpenning först. Efter min tidigare lön.

Men sedan ändrade Göran Perssons regering så att jag fick ersättning efter a-kassan. För jag hade ju varit arbetslös innan jag blev sjuk. Där ramlade hela systemet ihop. Sedan tvångspensionerades jag innan valet 2006 för siffrorna skulle ju justeras. Och då togs det ifrån mig ännu mer.

Till och med f-kassan trodde att jag hade arbetat utomlands för de förstod inte att jag fick så lite i pension, men det ordnade den förra socialdemokratiska regeringen. Min utgivna dagbok Ett sekel av tystnad handlar om detta. Under 90-talet var vi arbetslösa och sedan blev vi sjukskrivna.

Men genomsnittspensionären har det lika bra som en 28-åring, säger DN i dag. Med statistik kan man verkligen åstadkomma allt. De som inte har det lika bra är "ensamstående, framför allt kvinnor och de som har kommit till Sverige sent i livet och de som inte har tjänstepension". Visst inget av det där gäller mig eller många andra. 

Dessutom har jag varit så sparsam att jag har kunnat uppfostra tre barn, byggt och byggt om flera hus. Jag bor numera i ett av dem. Och riskerar att få sälja det och leva på de pengar som blir över när inkomsterna sjunker hela tiden i förhållande till vad det kostar att leva. Men så ser inriktningen på politiken ut.

Har 28-åringen gjort detta också? Vad är det för propaganda mot äldre som DN nu instämmer i? Det är kanske det gamla "köttberget" som dyker upp nu igen. Gamle finansministern Pär Nuder som kallade 40-talisterna för detta. Dessa som skulle födas av 60-talisterna (vilket han själv är). Tills han kom på att hans egen chef var 40-talist.

Här har jag tidigare skrivit om detta. Här är mera om detta.


Genomsnittspensionen för kvinnor över 65 år är 11 725 kronor per månad före skatt i Sverige. För män är den 18 492 kronor före skatt. 


3 kommentarer:

  1. Även detta är intressant läsning:
    http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare/

    SvaraRadera
  2. "Även fastighets- och förmögenhetsskatternas kraftiga minskning har gynnat pensionärerna som grupp. Enligt SCB:s förmögenhetsstatistik var pensionärerna år 2007 rikast i landet. Personer mellan 65 och 74 år hade en genomsnittlig förmögenhet efter skulder på 1,34 miljoner kr medan genomsnittet i gruppen 20–64 år endast ägde 682 000 kr."

    Där är den ohederliga jämförelsen igen. Man sätter olika grupper mot varandra. Ja det är först när människor gör sig av med sina boenden och andra tillgångar som de är rika. Ett hus eller en lägenhet bor man i, men meningen med det politiska samhället är väl att alla ska vara beroende? Ingen ska klara sig utan bidrag.

    Pension är inte bidrag utan uppskjuten lön. Det har arbetsgivare avsatt för att pensionärerna i dag ska få detta. Våra pensionsfonder kan dock de regerande ta av när de vill. Det har också gjorts.

    SvaraRadera
  3. Att ställa vi mot dom är tydligen helt okej i vissa fall för att bevisa egna teser. Men skulle vi blanda in invandrare som en part av vi och dom, då är man illa ute. Då får man inte ställa grupper mot varandra.

    Förresten har jag tappat förtroendet helt för DN med sin agendasättande journalistik. När tidningen hetsade för att bomba Syrien "i humanitetens syfte", då var måttet rågat. Tvi vale!

    SvaraRadera