tisdag 1 mars 2011

Segla inte i piratvatten

Hur kan föräldrar utsätta sina barn för en sådan fara, så att de låter dem segla i piratvatten vid Afrikas horn utanför Somalias kust?

Amerikansk gisslan avrättades bara några dagar innan den här danska båten kapades. Jag skyller på föräldrarna. Inte kan man släpa omyndiga barn genom världens farligaste vatten. Där stora krigsfartyg knappt rår på piraterna.

Vore det inte möjligt att segla på något annat sätt?

De hade en plan ifall de blev kapade. Visst. Vilken då? De trodde säkert inte på möjligheten av att bli kapade. Det går att leva på lycksalighetens öar och tro sig osårbar. Men i det här fallet var det mycket dumt.

Piraterna hotar med att döda familjen om några fritagningsförsök görs. Mata inte piraterna. Ursäkta dem inte med att de är fattiga. De är skurkar och drar sig inte för något. Detta är inte 1600-talet, men så uppför sig de somaliska piraterna.

Det var fyra amerikanska katolska missionärer med biblar, som dödades för några dagar sedan.

13 kommentarer:

  1. Det var precis vad jag tänkte också. Vad är det för föräldrar som riskerar lättsinnigt sina egna barns liv?

    SvaraRadera
  2. Piraternas område sträcker sig från Somalias kust nästan hela vägen till Indien. Vill man passera Suez-kanalen så har man inga alternativ förutom att passera detta område.

    Att sänkta piratskepp är inga problem för de krigsfartyg som är på plats, men eftersom området är så stort så kan de inte vara överallt hela tiden. Har man ihjäl piraterna så finns också nya som är beredda på att ta deras plats, och man är rädd att våldet ska eskalera om man tar för hårda tag mot piraterna. Att frita ett kapat fartyg är också mycket svårare än att stoppa ett kapningsförsök och piraterna använder också kapade fartyg som moderfartyg i sin verksamhet. Detta gör att de når mycket långt ut till havs.

    Att lösa piratproblemen genom att bara skicka fler krigsfartyg är troligen omöjligt.

    SvaraRadera
  3. Fler barn dör i baksätet på bilar i helt vanliga olyckor i stockholm än det är som dör i piratangrepp i hela världen på ett år.

    Enligt resonemanget ovan så borde det vara förenat med ren ondska att över huvud taget komma på tanken att sätta ett barn i en bil.

    SvaraRadera
  4. @Alien blabla

    Allt är inte statistik.

    Det är väl inte bara risken att omkomma, utan risken att utsätta sina barn och sig själva för allt lidande och ovisshet som en kidnappning innebär.
    Alla vet ju att det innebär stora risker att segla i piratvatten men man måste ju inte göra det.
    Många är ju beroende av bilen och måste använda den för transport av familjen.

    Så din jämförelse haltar tycker jag.

    SvaraRadera
  5. @Alien - njae - det är farligt at leva så man borde inte skaffa barn alls. Det resonemanget håller inte.

    Risken att råka illa ut för att man åker bil är försumbar jämfört med att segla i piratvatten. Att fler skadas i trafiken visar bara att väldigt få är så korkade att de seglar utanför Somalia.

    SvaraRadera
  6. Bergman: Håller med dig. Vissa saker måste göras. Men att bege sig ut på vatten där pirater härjar är inte nödvändigt. Statistik kan användas till att förvrida verkligheten, utan att ta hänsyn till andra faktorer.

    Ett barn dödades som passagerare under åren 03-06 i Stockholm. Det säger ingenting om piratangrepp. Två av tre dödade i Stockholm var män. Förbjud män att köra bil och motorcyklar så sjunker siffrorna dramatiskt. Vill vi det?

    SvaraRadera
  7. Jag fattar inte heller hur de tänker. Piraterna har ju härjat i dessa farvatten och omkring där i snart sju år eller fler. Det är oansvarigt!

    SvaraRadera
  8. Ramona: De kunde ju ha gått till Sydafrika eller låtit sin 17-åring mönstra av någon annanstans. Visst är det oansvarigt.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8648971.ab

    SvaraRadera
  9. Du skriver att du skyller på föräldrarna. Jag skyller snarare på piraterna, dessa khat-tuggande monster som inte drar sig för att tortera barn för sin egen vinnings skull.

    SvaraRadera
  10. Bengt: Nu har du missuppfattat allt... ha en trevlig kväll! Trots piraterna.

    SvaraRadera
  11. Nåt som jag funderat över är varför man inte kör båtarna i kolonn i skydd av lejda vakter/militärer? Det gäller både kommersiell sjöfart och fritidsseglare...

    Men problemet med Piraterna är intressant och komplext, och uppstod nog för många år sedan egentligen.
    Varför Kapar man inte fartyg i Sverige? det borde ju vara lika lukrativt här? För att ingen här är desperat nog att försöka. Visst vi kan skjuta alla pirater, men utsikterna för många av piraterna är att antingen dö på land i ett krig, eller testa sin lycka till havs.

    Många Afrikanska fiskevattnen är utfiskade av europeiska fiskefartyg vilket gör lokalt småskaligt fiske omöjligt, så den kariärmöjligheten finns inte heller.

    Dessutom har rederierna del av problematiken, nån miljon hit eller dit på en last olja är inte hela världen, men att ha ett fartyg stillaliggandes i en månad är det. Så man köper sig fri, det är enklast så - och billigast. Problemet att det skapar ett incitament för fler att bli pirater. Till slut kommer det bli en frågan om tillgång och efterfrågan där så många fartyg kapas och så stora lösensummor krävs att rederierna börjar se sig om efter andra lösningar. Man börjar redan nu se att fartygen ligger kapade längre och längre.

    SvaraRadera