onsdag 15 juli 2009

Är vi ett offer för omständigheterna?


Den världsberömde basketbollspelaren Michael Jordan blev avstängd från skolans basketbollag, när han gick i tionde klass. Men tränaren sade att han kunde hjälpa honom om han kom dit varje morgon klockan halvåtta. Han hade en tränare, som trodde på honom.

Alla som är verkligt framgångsrika i livet är generösa. De delar gärna med sig av det, som de i sin tur har fått från andra.

Alla samhällssystem balanserar mellan kaos och ordning och när kaoset överväger så faller systemet samman eller också bryter det igenom till en ny nivå.

En människa är en produkt av sina tankar. Det hon tänker om sig själv. Det blir hon, sade Gandhi.

Många människor här på jorden tror att de är som "bönder". De sliter i sitt anletes svett och har inget bättre att göra för de har ingen makt över sina liv. Inte någon kontroll över vad som händer. Så ser de livet.

Men det finns en annan sorts människor, som kan kallas "krigare". De ser livet som en möjlighet att förändras, en chans till att lära och växa.

Dock kan skenet bedra. Det hänger inte ihop med ägodelar om en människa är en "bonde" eller "krigare". Det handlar enbart om hur en människa ser världen. Ser hon sig själv som offer eller som segrare.

Men hur är det då med konkurrensen från alla de miljarder människor, som finns på den här planeten? Det går att lära sig något från den företagare som fick frågan om konkurrensen på marknaden: Jag bryr mig inte om den. Jag bestämmer mig bara för vad jag ska göra och sen gör jag det.

De här tankarna har jag hämtat från boken Harmonisk rikedom av James Arthur Ray.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar