tisdag 25 augusti 2009

Läkaren dödade Michael Jackson



Det var läkaren Conrad Murray, som dödade Michael Jackson. Det står nu klart. Sångaren fick en överdos.

Detta dödsfall påminner en del om Marilyn Monroes "självmord", som också troligen orsakades av hennes psykiater i samarbete med hennes sköterska. Men på den tiden i början på 60-talet antogs det bara att hon hade begått självmord.

Michael Jackson hade fått bland annat valium, lorazepam (ativan) narkotikaklassat och lugnande, midazolam ångestdämpande och lugnande plus till slut då propofol, som det fanns åtta flaskor av i huset.

Propofol används som lugnande vid operationer eller som inledning till narkos vid operationer.

Michael Jackson var uppenbarligen drogberoende precis som Elvis Presley, så han gick som han själv hade förutspått i sin idols fotspår.

Elvis Presley insåg aldrig själv att han var knarkare eftersom han fick sina droger av en läkare. Kanske levde Michael Jackson under samma falska föreställning.

I alla dessa tre fall fanns en övertro på den medicin, som framställs i läkemedelsföretag och som används av läkare i den västerländska medicinska traditionen.

PS. Jag har skrivit en bok om Marilyn Monroes liv, som heter Marilyn Monroe Min Berättelse och i denna i jag-form skrivna biografi/roman redogörs också för hennes död.DS.


6 kommentarer:

  1. Vilken inbesparing för US rättsväsende!

    Ann Helena Rudberg avkunnar dom efter att ha granskat amerikansk tabloid.

    Varför väljer man fortfarande in medlemmar till USA:s högsta domstol? Onödigt!

    SvaraRadera
  2. Haha roligt skrivet Sune... men varför skulle jag ha något inflytande i USA?Ger du inte mig lite stor betydelse nu... jag kan ju rent av bli högfärdig och risken ökar för storhetsvansinne ;)

    SvaraRadera
  3. Jag trodde att Marilyn Monroe blivit mördad av maffian, eller var det bara en "konspirationsteori"? Tror jag läste det i boken om Sam Giancana.

    Hur som helst, Elvis ansåg att knarkare var sådana som tog de klassiska drogerna (typ heroin) via sprutor. Han var därför noga med att inte ta sina läkemedel/droger via sprutor. Han läste mycket om olika läkemedel och hade sin egen "uppslagsbok". De medel som fanns i denna Fass och togs i tablettform var mediciner...Ja, det kallas väl förnekelse.

    Michael var, till skillnad från Elvis, fysiskt sjuk och blev den vägen beroende av läkemedel. Förmodligen hade han större insikt om sitt beroende eftersom han låg på rehab en kort period under 90-talet, men det är nog ingen beroende som inser vidden förrän möjligen efter att de kommit ur det.

    Det finns de som menar att han helt enkelt gav upp till slut och att han visste att han aldrig skulle klara av konserterna i London.

    Det sägs att han bönade och bad för att få narkos eftersom han inte fick sova en blund annars. Kanske var det så det gick till.

    Tycker det är svårt att riktigt ha en uppfattning. Läkaren har brutit mot flera regler och betedde sig väldigt underligt efteråt (t ex när han försvann). Men å andra sidan verkade Michael Jackson av förklarliga skäl mycket ledsen och deprimerad de sista åren så saker och ting kanske inte är som de verkar?

    Ska väl tillägga det iofs självklara att inte heller mina påståenden kan tas för sanningar rakt av - jag har läst travar med böcker om Elvis av de som funnits i hans närhet och Michael Jackson har jag följt i dryga tjugo år. Älskar dem båda.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Enligt min mening så dog Marilyn på ett liknande sätt, finns belagt ganska väl.

    Konspirationsteorier är alltid kul och särskilt författare tjänar mycket pengar på dem... enligt dem var det väl också Robert Kennedy, som låg bakom Marilyns död?

    Och om jag hade hittat på en egen teori så hade säkert min bok sålt i miljonupplagor, men jag tycker alltid att det är bättre med sanningen.

    Jag tycker det är klarlagt i det här fallet att läkaren kommer att åtalas för hans död. Hur det går med det får vi se. Men efter den hysteriska konsumtionen så var det inte så konstigt att Michael Jackson dog. Och en läkare har naturligtvis ansvaret. Även om patienten tjatar.

    SvaraRadera
  5. Jovisst är det bättre med sanningen - som läsare är det dock inte självklart vem som håller det spåret. Man får i så fall forska lite på egen hand så kan man kanske komma fram till det, men det är ganska sällan man gör det. I alla fall jag.

    Marilyn Monroe har jag funderat på att läsa mer om, men har inte kommit mig för än.

    Ja, enligt den bok jag läste - och som egentligen handlade om maffiabossen - så hade det med Robert Kennedy att göra. Eller kanske snarare Kennedy-klanen.

    SvaraRadera
  6. Anonym : Tro inte på allt du läser... men du kan läsa min bok... den handlar om hela hennes liv från början till slut. Har fått credd för den av de som läst den. Finns på bibblan eller att beställa på nätet.

    SvaraRadera