torsdag 8 september 2011

Saab får ej rekonstruktion

UPPDATERAD

Saab får inte rekonstruktion för företaget uppfyller inte lagens krav för det. Kan inte företaget då äntligen gå i konkurs? Det vore väl en välgärning för alla.

Jag förstår att de 3950 anställda i Trollhättan hoppas fortfarande, men är det inte en lång och utdragen tortyr, när de aldrig vet om de ska få lön eller inte?

Vore det inte bättre att helt enkelt börja om från början. För konkurs betyder inte slutet, utan att andra tar över. Kanske inte Kina och Ryssland utan USA eller andra företag i väst. Men det vore väl bra?

Det var Vänersborgs tingsrätt och tre domare, som avslog ansökan om rekonstruktion. En sådan har Saab gått igenom en gång tidigare år 2009, så jag förstår att denna avslogs.

Låt Saab gå i konkurs!

Men VD Victor Muller ska överklaga beslutet till hovrätten. Det är hans plan C. Suck. Han ska dessutom "slåss till sista man", säger han. Vilket krig är det han utkämpar? Och mot vem?

Och i dag 9.11 tycker i stort sett alla som jag gjorde i går. Ibland tänker vi människor samma tankar. Vägs ände snart nådd.

4 kommentarer:

  1. Fast varför starta upp något igen, det fungerar ju uppenbarligen inte. Jag vill inte ha klumpigt stora plastskivor vad skivföretagen än säger, och jag vill inte ha Saab-bil. Låt de konka och låt de inte som i krogbranschen bara komma tillbaka, konka, komma tillbaka osv. och slippa skulderna

    SvaraRadera
  2. Max: Saab känns en smula som järnverken och varven, som skulle räddas på 70-talet. Fast det här är väl 2011?

    SvaraRadera
  3. Kan ju fundera på nästa gång du ser en Hyundai Getz på stan vilket företag det var som köpte Kockums kranen...? Bildelen av Hyundai rekonstruerades i övrigt så sent som 1998.

    Problemet vid kk för SAAB är att patenten då hamnar hos GM i Tyskland och namnet SAAB hos FörsvarsSAAB och Scania.
    Det är väl det Muller kämpar emot, kan man förmoda. Det blir ju liksom inte mycket kvar att bygga bilar med efter en konkurs

    SvaraRadera
  4. Anonym 9:19: Och vad spelar det för roll? Patenten? Eller varumärket? De började väl med att bygga flygplan? Det är därför varumärket är delat. Det är lite andra världskriget över hela företaget. Kanske beroende på att det har sina rötter där.

    Muller tror han befinner sig i krig, men det är ju affärer det handlar om.

    SvaraRadera